Będzie nowa droga do Karpacza i Szklarskiej Poręby?

Rafał Święcki
Turyści przyjeżdżają w Karkonosze najczęściej samochodami. Co roku Karpacz i Szklarską Porębę odwiedza 2 miliony gości
Turyści przyjeżdżają w Karkonosze najczęściej samochodami. Co roku Karpacz i Szklarską Porębę odwiedza 2 miliony gości fot. Marcin Oliva Soto
Dojazd do Karpacza i Szklarskiej-Poręby za kilka lat może być zatłoczony jak "zakopianka". Karpacz chce zbudować nową 4-kilometrową drogę.

Już teraz, szczególnie w weekendy, główną trasą do Karpacza z Jeleniej Góry jadą nieprzerwane sznury aut. Kierowcom wyjeżdżającym z bocznych dróg trudno się włączyć do ruchu. - Tych samochodów będzie coraz więcej. W Karkonoszach od 2010 roku systematycznie o kilka procent rośnie ruch turystyczny. Już teraz rocznie mamy 2 mln gości - mówi Ryszard Rzepczyński, zastępca burmistrza Karpacza. - Z Warszawy do Szklarskiej Poręby jedzie się 5 i pół godziny. Wkrótce, gdy całą tę trasę będzie można przejechać drogami szybkiego ruchu, ten czas jeszcze bardziej się skurczy - dodaje burmistrz Szklarskiej Poręby Grzegorz Sokoliński.

Z badań wynika, że dostępność komunikacyjna jest kluczowym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji, gdzie będziemy wypoczywać. Sokoliński spodziewa się więc tłumów gości z Mazowsza i Łódzkiego. Tymczasem sieć drogowa w Kotlinie Jeleniogórskiej od lat pozostaje niezmieniona. Poza południową obwodnicą Jeleniej Góry, skracającą dojazd do Karpacza, nowych dróg powstało niewiele.

Karpacz chce stworzyć alternatywny dojazd do kurortu. Planuje budowę około 4-kilometrowego odcinka drogi, który połączy ulicę Skalną z wojewódzką drogą 366. - Wspólnie z sąsiednimi samorządami chcemy połączyć Karpacz z planowaną w Kowarach nową stacją narciarską. Musimy też otworzyć miasto na kierunek wschodni, bo gdy droga ekspresowa S3 w końcu dotrze do Lubawki, będzie to główna trasa dojazdu do Karpacza - mówi Ryszard Rzepczyński. Pieniądze na budowę chce zdobyć ze środków unijnych.

W lepszej sytuacji jest Szklarska Poręba, bo do niej prowadzi droga krajowa o dużej przepustowości. W Szklarskiej Porębie mówi się więc o poprawie dostępności komunikacyjnej całej Kotliny Jeleniogórskiej. Według Sokolińskiego doprowadzenie S3 do Lubawki problemu nie rozwiązuje.

Ciągle otwartą sprawą jest skomunikowanie polskich i czeskich kurortów w Karkonoszach. O dokończeniu Drogi Sudeckiej i połączeniu drogowym przez Przełęcz Karkonoską, ze względu na ograniczenia przyrodnicze, raczej należy zapomnieć. Czesi ciągle starają się stworzyć kolejową alternatywę. To u naszych sąsiadów powstał projekt Upa Express. Do roku 2020 kolej miałaby połączyć najważniejsze górskie miejscowości w Karkonoszach.

Magistrala zaczynałaby się w miejscowości Svoboda nad Upu. Stamtąd, przez siedem tuneli i dziewięć mostów, biec do Pecu pod Śnieżką. Ten odcinek liczy 15 km. Z Pecu pociągi rozjadą się w dwóch kierunkach: 10-kilometrowym tunelem do Szpindlerowego Młyna oraz przez tunel pod Śnieżką, o podobnej długości, do Karpacza. Stacje kolei zaplanowano przy wyciągach narciarskich. W Karpaczu przystanek miałby powstać przyskoczni Orlinek.

Koszt realizacji projektu oszacowano po stronie czeskiej na ponad miliard euro, po polskiej stronie - na ponad 170 milionów euro.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

k
karas

S5. S3 to na Szklarska Poręba- Jakuszyce

n
nix

w miare normalych warunkach i bez kosmicznych kolejek, to u nas mozna o tym zapomnieć - zawsze jakiś zielony będzie się trząsł nad jakimś drzewkime

z
zed

Ta trasa jest najbardziej zatłoczona!!!

G
Gość

Przecież to dziura zayebana dechami, ekspresówka powinna iść do Kudowy!!!

S
Szyna

Przecież już niedługo będzie tam dojazd pociągiem, a stamtąd do Karpacza rzut beretem. :-)
A poważnie: samorządowe jełopy pozwoliły zniszczyć czynną linię kolejową z Jeleniej Góry do Karpacza a teraz liczą na to, że Czesi im wybudują tunel pod Karkonoszami, żeby można było dojechać z Polski do Polski.
Wniosek jest jeden: potrzebny jest dobry lekarz bez sumienia. :-)

j
jawor

doprowadzenie S3 do Lubawki problem generalnie rozwiązuje, bo Jelenią Góre ominą tabuny TIRów

z
z Karpacza

przed wyborami wszystko obiecają. Nawet tunel pod Śnieżką jest możliwy.Trochę im czasu brakło na całkowite sprywatyzowanie miasta. Muszą więc wygrać!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3