Awarie, wypadki... Wrocławska komunikacja codziennie zawodzi

Marcin KaźmierczakZaktualizowano 
Zdjęcie ilustracyjne<br>
Zdjęcie ilustracyjne Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Pasażerowie MPK mają dość korków i objazdów. Trwa czarna seria wrocławskiego MPK. W tym roku tramwaje wykolejały się aż 35 razy. W ostatnich dwóch tygodniach wykolejenia paraliżowały ruch w mieście aż cztery razy. Mieszkańcy mają dość i proszą o interwencję Najwyższą Izbę Kontroli.

Prawie połowa ze 196 km wrocławskich torowisk jest w niedobrym stanie. Powód? Miasto nie nadąża z remontami. Czy wrocławskie torowiska są utrzymane w odpowiednim stanie, zbada teraz Najwyższa Izba Kontroli.

– Wrocławianie czują się zaniepokojeni tym, że co trzy dni dochodzi do wykolejenia tramwaju, które paraliżują miasto – mówi Joanna Klima z „Akcji Miasto”. – Prezydent Dutkiewicz tak naprawdę nic z tym nie robi – dodaje.

Społecznicy postanowili poszukać pomocy wyżej i złożyli wniosek do Najwyższej Izby Kontroli. Przy okazji prezydent Dutkiewicz dostał osobliwe wyróżnienie – złotą pękniętą szynę.

3 kwietnia – Dubois, 10 kwietnia – Peronowa, 11 kwietnia – pl. Jana Pawła II, 12 kwietnia – Pomorska. Co łączy te daty i miejsca? Wykolejony tramwaj. W ostatnich dwóch tygodniach tramwaje we Wrocławiu wykolejały się aż cztery razy paraliżując miasto.
Od początku roku wrocławskie tramwaje wykolejały się aż 35 razy (w całym 2017 – 89).

Jak informuje Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK, powodem 19 wykolejeń był zły stan torowiska. Kilka z nich nie zostało jeszcze zbadanych, więc ta liczba może wzrosnąć.

– Już stan przeciętny torowiska (a to ponad 31 proc. ogółu – przyp. red.) to zagrożenie życia mieszkańców. Właśnie w stanie przeciętnym było torowisko na pl. Strzegomskim, gdzie 28 
lutego tramwaj się wykoleił i wjechał na peron przystanku – czytamy we wniosku do NIK.

NIK będzie sprawdzał m.in., czy wrocławskie torowiska są utrzymane w odpowiednim stanie.
– Postępująca degradacja stanu wrocławskich torowisk jest sprzeczna z oficjalną polityką miasta, którą w obszarze transportu określa Wrocławska Polityka Mobilności – piszą we wniosku przedstawiciele „Akcji Miasto”. Zakłada on, że co najmniej 90 proc. torowisk powinno być w co najmniej dobrym stanie, a nie więcej niż 10 proc. w złym. Nie zdarzyło się jeszcze, żeby te warunki były spełnione.

Do paraliżu komunikacji miejskiej przyczyniają się też awarie sieci trakcyjnej. Według Agnieszki Korzeniowskiej, od początku roku sieć trakcyjna zrywana była 25 razy. Ostatnio, w miniony piątek na pl. Legionów. A jako że był to piątek trzynastego, w tym samym czasie rowerzysta wpadł pod tramwaj na ul. Powstańców Śląskich i centrum zostało całkowicie zakorkowane.

Do paraliżu komunikacyjnego doprowadzają też sami kierowcy. Tak było choćby wczoraj, gdy tuż po godz. 7 na ul. Dubois w przystanek „Pomorska” wjechał kierowca seata. Z kolei pół godziny później na ul. Krakowskiej przy Selgrosie doszło do kolizji auta z tramwajem.

Wpływ na to mają m.in. korki. Wrocław, według ostatniego raportu Inrix, jest piątym najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce. Średnio w korkach spędzamy 27 godzin. Z kolei według danych systemu Yanosik, średnia prędkość poruszania się po Wrocławiu to raptem 39 km/h – najwolniej w Polsce.

– Mieszkańcy są tak negatywnie nastawieni do tego, co dzieje się na torach, że nie ma znaczenia, czy to wykolejenie, czy kolejne nielegalnie zaparkowane auto blokujące tramwaj. Mają dość płacenia za bilety i chodzenia do pracy na piechotę – zwraca uwagę Joanna Klima z „Akcji Miasto”.

Negatywny stosunek do MPK i torowisk widać także na Facebooku, gdzie powstał profil „Czy wrocławskie MPK dziś już j...?” Pasażerowie tramwajów i autobusów wymieniają się tam informacjami o wykolejeniach i awariach.

W tym roku Wrocław na konserwację torowisk przeznaczy 12,8 mln zł. Choć to o prawie 2 mln zł więcej niż w ubiegłym roku, to sądząc po częstotliwości wykolejeń, nadal zbyt mało. Napawanie, podbijanie i szlifowanie przejdzie około 42 km torowisk.

Dodatkowe 10 mln zł zostanie przeznaczone na wymianę zwrotnic na rozjeździe na skrzyżowaniu ul. Pułaskiego i Małachowskiego, wymianę rozjazdu na skrzyżowaniu Kazimierza Wielkiego – Ruska, wymianę nawierzchni torowiska pomiędzy Rondem Reagana a mostem Szczytnickim, przebudowę pętli w Leśnicy i przy ul. Kopernika oraz remont torowiska na ul. Ślężnej.

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Materiał oryginalny: Awarie, wypadki... Wrocławska komunikacja codziennie zawodzi - Gazeta Wrocławska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 167

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
x
x-er

Raczej pod ścieżki rowerowe...

zgłoś
m
marek

Jak się inwestycje robi tylko pod auta to tak się kończy

zgłoś
k
kłamczyszek

kaczki.

zgłoś
w
wiesz

czemu, bo suweren tego chciał. A teraz pytanie ile kopiejek dostajecie?

zgłoś
d
ddd

pomorska Reymonta nic dodać nic ująć

zgłoś
a
amadeo

Pojazdy komunikacji miejskiej we Wrocławiu pokonują dziennie około 100 000 km. Prawdopodobieństwo, że przy takiej trasie nic się nie wydarzy jest naprawdę niewielkie, szczególnie w zatłoczonym dużym mieście. Więc nie róbcie sensacji z czegoś co sensacją nie jest.

zgłoś
G
Gość

Sami chcieliście drugą linię, już poprzednio ruch na tym pojedynczym torze był duży, ale była prosta sygnalizacja na lampach. Później miasto wyremontowało trasę, usuwając w ostatniej chwili drugi tor (już po podpisaniu umowy z wykonawcą), instalując bardzo wadliwą sygnalizację. A w tym roku na wniosek mieszkańców dorzuconą drugą linię. Osobiście nie lubię obsługiwać 7 czy 17, bo pasażerowi nie rozumieją nas, że nie wolno wjechać jak sygnalizacja nie zezwala na to albo dlaczego na przyjaźni stoję w połowie peronu.

zgłoś
S
Słoik

G.. miałbyś we Wrocu bez "Słoików" i płaconych przez nich podatków.

zgłoś
K
Kopi

Oprócz wyskakujących szyn dodałbym jeszcze częste wykolejenia. Jak się raz na kiedyś do Krakowa przyjedzie to można tego nie odczuć, ale jak się żyje tu na co dzień to zdejmuje się różowe okulary, bo wcale różowo nie jest ;)

zgłoś
i
inspektor

inspektor awansował na kierownika, tez zajmuje się nie tylko torami ....

zgłoś
A
AntonUA

Komunikacja we Wroclawiu nie jest bardzo zla a wypadki sa wszedzie to nie ma sie co martwic. Ale Jurek da dla ludzi tramwaje za poldarmo i bedzie remontowal tory i koleje.

zgłoś
g
gość

NIK -kolejna zbędna instytucja w tym kraju - napisze sobie pokontrolny raport bez żadnej mocy sprawczej, taki raport za ułamek kasy napisać potrafi każdy powiedzmy znawca tematu. Stan torów tu i tu jest taki i taki, ostatni remont był wtedy i wtedy, dalsza eksploatacja grozi tym i tym , aby sytuację poprawić należy pilnie wykonać to i to.
No i warto wspomnieć o tym, że kupowanie tramwajów z 3 zamiast 4 wózkami szybciej poprzez zwiększony nacisk wykańcza tory. Tyle w temacie, a takim raportem i tak się ktoś podetrze, bo nie ma on żadnej mocy sprawczej - to jest tylko opis tego o czym dobrze wiemy.

zgłoś
t
taka jest prawda

Troll na trollu, i trollem pogania.

zgłoś
W
Wrocławianin

To już tragedia!! Przynajmniej trzy - cztery razy w ciągu dnia jest awaria i problem z tramwajami!! Czy wiecznie musimy kombinować jak dostać się do pracy, dzieci do szkoły, studenci na zajęcia?? To przekracza wszelkie granice!!

zgłoś
M
MAX.

Jeszcze jedno forum muzyki, jeszcze jedna rzeźba! Jeszcze jeden stadion jeszcze jedno hydropolis!

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3