Autobusów MPK będzie mniej, bo nie ma pieniędzy. Niektóre pojadą tylko w weekendy

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Zaktualizowano 
Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Dopiero co pisaliśmy o tym, że wrocławianie narzekają na tłok w autobusach i proszą ratusz by było ich więcej. Urzędnicy są jednak najwyraźniej głusi na apele pasażerów. Bo zamiast przybyć, autobusów... ubędzie. Już nie 40, lecz tylko 30 autobusów oczekuje wrocławskie MPK od nowego podwykonawcy, którego właśnie szuka. Nowe autobusy przejadą też kilkaset tysięcy kilometrów mniej niż pierwotnie planowano. Chodzi o oszczędności.

MPK szuka podwykonawcy do obsługi części linii autobusowych. Chęć świadczenia tych usług zgłosiły 4 firmy. Najwyższą kwotę zaproponował Michalczewski – 126,5 mln zł, DLA wyceniło to zadanie na niecałe 126 mln zł, Arriva określiła cenę za usługę na ponad 121 mln zł, a najtańszy Mobilis - na 120 996 200 zł. Zaplanowany przez miasto budżet to prawie 125 mln zł. Zatem wszystko wskazuje na to, że jeśli oferta będzie spełniała wymogi formalne, umowę podpisze Mobilis.

MPK w czerwcu unieważniło pierwszy przetarg na to zadanie. Przedsiębiorstwo komunikacji chciało wydać maksymalnie 131 mln zł, a najtańsza oferta, także złożona przez Mobilis, była na kwotę 166 mln zł. Wtedy MPK potrzebowało po 20 nowych autobusów bezprzegubowych i przegubowych. Ten tabor miał pracować od września 2019 r. do lutego 2025.

Czytaj więcej:MPK bez podwykonawcy. Ceny były dużo za wysokie

Po fiasku pierwszego postępowania MPK zapowiedziało, że w kolejnym będą zmiany. Nie ma pieniędzy na zapewnienie takiego taboru, jaki jest potrzebny. Miało być taniej, zatem MPK w drugim przetargu zmniejszyło liczbę autobusów oraz ich kursów.
Teraz podwykonawca dostarczy już nie 40 pojazdów, lecz 30 (w tym po dwa rezerwowe): 18 jednoczłonowych i 12 przegubowych. W nowych warunkach przetargu MPK musiało też zmniejszyć wymaganą od przewoźnika liczbę przejeżdżanych kilometrów o niecałe pół miliona rocznie: z 2 344 000 km do 1 922 000 km.

Autobusy nowego przewoźnika obsłużą linie 109, 119, 122, 132, 609. Oszczędności, które musiało poczynić MPK Wrocław najbardziej odczują pasażerowie linii 119 Sołtysowice – Redycka – Sołtysowicka – Koszarowa – Przybyszewskiego – Kasprowicza – Broniewskiego – Obornicka – Bezpieczna – Łużycka – Osobowicka – most Milenijny – Popowicka – Wejherowska – Legnicka – Na Ostatnim Groszu – Gądowianka – Strzegomska – rondo Rotmistrza Pileckiego – Mińska – Stanisławowska – Trawowa – Krzemieniecka – Ostrowskiego – Petuniowa – Klecińska – Hallera – Ojca Beyzyma – Lakiernicza – Blacharska. Tam nowe autobusy pojadą tylko w weekendy, a nie jak planowano w pierwszym przetargu przez cały tydzień. Liczba planowanych do przejechania kilometrów przez podwykonawcę na dla tej linii zmniejszyła się z 600 000 do 180 000 rocznie.

Nie zmieni się data zakończenia kontraktu – podwykonawca będzie świadczył usługi do końca lutego 2025 r. Jeśli umowa zostanie podpisana przed 17 października, to nowe autobusy zaczną pojawiać się na ulicach Wrocławia w trzech partiach: od stycznia i od lutego 2020 r. po 8 bezprzegubowych i od kwietnia przegubowe. Te terminy mogą przesunąć się w zależności od daty podpisania umowy.

Czytaj także:Przedłuża się zakończenie inwestycji w centrum miasta

Tego we Wrocławiu jest za dużo! Wrocławianie się skarżą

Przeczytaj także

polecane: Flesz - Ukraińcy chcą więcej zarabiać

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 151

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
wkurzona
2019-08-23T12:57:22 02:00, Havana:

Czy ktoś jest w stanie wytłumaczyć irracjonalną "politykę" magistratu? Robią WSZYSTKO, by uprzykrzyć życie mieszkańcom i utrudnić poruszanie się po mieście. Za niedługo nie tylko wjazd, ale i DOJAZD do centrum będzie tylko dla "wybranej kasty". Miała być sprawnie działająca komunikacja miejska, tymczasem nie ma dnia bez awarii, wyburzanie estakady zamiast jej remont (drugą wyremontowano i stoi), co tylko wygenerowało korki, tworzenie nieefektywnych buspasów, po których mogą jeździć wszyscy tylko nie kierowcy samochodów, którzy poprzez zwężenie jezdni stoją w korkach i TYM BARDZIEJ zanieczyszczają powietrze, wypychanie ścieżek rowerowych gdzie się tylko da, a to wszystko w imię pseudo ochrony środowiska. Kiedy magistrat zrozumie, że to sprawny przejazd aut jest remedium na zanieczyszczone powietrze, skoro miasto najwyraźniej nie potrafi zapewnić sprawnej komunikacji oraz parkingów podmiejskich (tzw. Park and drive). Nie każdy może sobie pozwolić na dojazd do pracy rowerem, nie każdy mieszka prawie w centrum, a dojazd samochodem, przy obecnym stanie komunikacji, jest jedynym możliwym. Panie prezydencie, pobudka!

24 sierpnia, 06:59, efka:

Bardzo dobrze powiedziane. Zgadzam się w 100%.

Stanowczo, grzecznie, popieram

T
Treser miejski

Wprawdzie autobusów będzie mniej, ale za to buspasów będzie więcej. Plebsie, doceń to! Widzicie jakiego macie dobrego Pana.

j
janko
2019-08-22T22:44:38 02:00, RC:

Klasyczna manipulacja (tytuł a treść) : Autobusów podwykonawcy będzie mniej, więc autobusów samego MPK będzie WIĘCEJ. I to sumarycznie nie autobusów będzie mniej, tylko mniej przekazanych kursów/brygad. Podsumowując: nie chodzi o ciecie kursów, jak sugeruje tytuł, tylko po prostu dane kursy MPK zrealizuje samo zamiast przekazywać je podwykonawcy.

Reasumując: Gazeta Wrocławska jest wstydem dla miasta. Swoim tabloidowym stylem i manipulacjami urąga inteligencji czytelników. Jedna wielka żenada.

Ja już nie mam słów, żeby opisać, co ten tabloid ostatnio wyczynia w swoich pożal się Boże tekstach…

j
janko
2019-08-24T01:06:26 02:00, Konrad:

W przypadku 119 zmniejszyla się liczba kilometrów dla podwykonawcy tylko dlatego że będzie on obsługiwał tą linię tylko w weekendy. Bardzo słabo napisany artykuł...

Nie słabo napisany, tylko celowo kłamliwy i wprowadzający czytelników błąd.

e
efka
2019-08-23T12:57:22 02:00, Havana:

Czy ktoś jest w stanie wytłumaczyć irracjonalną "politykę" magistratu? Robią WSZYSTKO, by uprzykrzyć życie mieszkańcom i utrudnić poruszanie się po mieście. Za niedługo nie tylko wjazd, ale i DOJAZD do centrum będzie tylko dla "wybranej kasty". Miała być sprawnie działająca komunikacja miejska, tymczasem nie ma dnia bez awarii, wyburzanie estakady zamiast jej remont (drugą wyremontowano i stoi), co tylko wygenerowało korki, tworzenie nieefektywnych buspasów, po których mogą jeździć wszyscy tylko nie kierowcy samochodów, którzy poprzez zwężenie jezdni stoją w korkach i TYM BARDZIEJ zanieczyszczają powietrze, wypychanie ścieżek rowerowych gdzie się tylko da, a to wszystko w imię pseudo ochrony środowiska. Kiedy magistrat zrozumie, że to sprawny przejazd aut jest remedium na zanieczyszczone powietrze, skoro miasto najwyraźniej nie potrafi zapewnić sprawnej komunikacji oraz parkingów podmiejskich (tzw. Park and drive). Nie każdy może sobie pozwolić na dojazd do pracy rowerem, nie każdy mieszka prawie w centrum, a dojazd samochodem, przy obecnym stanie komunikacji, jest jedynym możliwym. Panie prezydencie, pobudka!

Bardzo dobrze powiedziane. Zgadzam się w 100%.

K
Konrad

W przypadku 119 zmniejszyla się liczba kilometrów dla podwykonawcy tylko dlatego że będzie on obsługiwał tą linię tylko w weekendy. Bardzo słabo napisany artykuł...

G
Gość
2019-08-22T16:04:52 02:00, Raff:

Kochani wrocławianie wróciłem z tak zwanego biednego Wałbrzycha za 20 lat nie będziemy mieć takich dróg jak oni mają teraz wszędzie widać remonty starych kamienic wiecie dlaczego bo Wałbrzych wygrał normalnego prezydenta my musimy ponieść odpowiedzialność

A wszyscy z Wałbrzycha pracuja i niszczą infrastrukturę wrocka a podatki płacą w swoich prowincjach. Powinno być z urzędu że gdzie pracujesz tam płacisz podatek. Słoikowa kraina.

G
Gość
2019-08-22T20:40:29 02:00, mef:

dziękujemy panie prezydencie sutryku, oraz całej dolnośląskiej platformie, że ludzie nadal dają się robić w bambuko i na was głosują to jest dramat, i dalej miasto jest zadłużane, jest coraz gorzej, ale najważniejsze to oszwabić mieszkańców niech im się żyje coraz gorzej, najważniejsze ruchy zboczeń lgbt, korporacje od nieruchomości i wasze kieszenie, nie mówiąc o kocie..

2019-08-23T09:37:38 02:00, Gość:

A nie przyszło ci do głowy że to rząd wymusza te oszczędności?

Jesteś kretynem

G
Gość

Najpierw niech miasto i mpk uporają się z brakiem taboru i remontami ulic i torowisk a dopiero potem zachęcają mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej.

m
mef
2019-08-23T12:58:13 02:00, Gość:

Prezydent chce żebyśmy się wszyscy przesiedli na rowery, to zabierze autobusy, nie będzie tramwaju na Nowy Dwór i pozwęża ulice, to zlikwiduje korki bo się nie da jeździć samochodem. Komunikacja tylko piechotą albo rowerem. Ale Wrocław będzie miał wysportowanych i w dobrej kondycji mieszkańców.

i wszyscy wymrą od tego smogu, i nie będzie kim rządzić, i prezydent będzie tylko z kotem mieszkał

G
Gość

Prezydent chce żebyśmy się wszyscy przesiedli na rowery, to zabierze autobusy, nie będzie tramwaju na Nowy Dwór i pozwęża ulice, to zlikwiduje korki bo się nie da jeździć samochodem. Komunikacja tylko piechotą albo rowerem. Ale Wrocław będzie miał wysportowanych i w dobrej kondycji mieszkańców.

H
Havana

Czy ktoś jest w stanie wytłumaczyć irracjonalną "politykę" magistratu? Robią WSZYSTKO, by uprzykrzyć życie mieszkańcom i utrudnić poruszanie się po mieście. Za niedługo nie tylko wjazd, ale i DOJAZD do centrum będzie tylko dla "wybranej kasty". Miała być sprawnie działająca komunikacja miejska, tymczasem nie ma dnia bez awarii, wyburzanie estakady zamiast jej remont (drugą wyremontowano i stoi), co tylko wygenerowało korki, tworzenie nieefektywnych buspasów, po których mogą jeździć wszyscy tylko nie kierowcy samochodów, którzy poprzez zwężenie jezdni stoją w korkach i TYM BARDZIEJ zanieczyszczają powietrze, wypychanie ścieżek rowerowych gdzie się tylko da, a to wszystko w imię pseudo ochrony środowiska. Kiedy magistrat zrozumie, że to sprawny przejazd aut jest remedium na zanieczyszczone powietrze, skoro miasto najwyraźniej nie potrafi zapewnić sprawnej komunikacji oraz parkingów podmiejskich (tzw. Park and drive). Nie każdy może sobie pozwolić na dojazd do pracy rowerem, nie każdy mieszka prawie w centrum, a dojazd samochodem, przy obecnym stanie komunikacji, jest jedynym możliwym. Panie prezydencie, pobudka!

z
znawca durnia

a czemu się tutaj dziwić skoro czosnkowe lewactwo zarządza tym wrocławskim grajdołkiem od wielu lat i jeszcze jacyś durnie ich ponownie wybierają haha

G
Gość

Ale buspasów przybywa, na to są pieniądze i bardzo dobrze, po co robić tłok na buspasach - puste lepiej wyglądają na zdjęciach.

A
Anarchol'68

A czego się spodziewaliście po magistracie miasta zadłużonego na miliard???

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3