Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autobusów MPK będzie mniej, bo nie ma pieniędzy. Niektóre pojadą tylko w weekendy

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Dopiero co pisaliśmy o tym, że wrocławianie narzekają na tłok w autobusach i proszą ratusz by było ich więcej. Urzędnicy są jednak najwyraźniej głusi na apele pasażerów. Bo zamiast przybyć, autobusów... ubędzie. Już nie 40, lecz tylko 30 autobusów oczekuje wrocławskie MPK od nowego podwykonawcy, którego właśnie szuka. Nowe autobusy przejadą też kilkaset tysięcy kilometrów mniej niż pierwotnie planowano. Chodzi o oszczędności.

MPK szuka podwykonawcy do obsługi części linii autobusowych. Chęć świadczenia tych usług zgłosiły 4 firmy. Najwyższą kwotę zaproponował Michalczewski – 126,5 mln zł, DLA wyceniło to zadanie na niecałe 126 mln zł, Arriva określiła cenę za usługę na ponad 121 mln zł, a najtańszy Mobilis - na 120 996 200 zł. Zaplanowany przez miasto budżet to prawie 125 mln zł. Zatem wszystko wskazuje na to, że jeśli oferta będzie spełniała wymogi formalne, umowę podpisze Mobilis.

MPK w czerwcu unieważniło pierwszy przetarg na to zadanie. Przedsiębiorstwo komunikacji chciało wydać maksymalnie 131 mln zł, a najtańsza oferta, także złożona przez Mobilis, była na kwotę 166 mln zł. Wtedy MPK potrzebowało po 20 nowych autobusów bezprzegubowych i przegubowych. Ten tabor miał pracować od września 2019 r. do lutego 2025.

Czytaj więcej:MPK bez podwykonawcy. Ceny były dużo za wysokie

Po fiasku pierwszego postępowania MPK zapowiedziało, że w kolejnym będą zmiany. Nie ma pieniędzy na zapewnienie takiego taboru, jaki jest potrzebny. Miało być taniej, zatem MPK w drugim przetargu zmniejszyło liczbę autobusów oraz ich kursów.
Teraz podwykonawca dostarczy już nie 40 pojazdów, lecz 30 (w tym po dwa rezerwowe): 18 jednoczłonowych i 12 przegubowych. W nowych warunkach przetargu MPK musiało też zmniejszyć wymaganą od przewoźnika liczbę przejeżdżanych kilometrów o niecałe pół miliona rocznie: z 2 344 000 km do 1 922 000 km.

Autobusy nowego przewoźnika obsłużą linie 109, 119, 122, 132, 609. Oszczędności, które musiało poczynić MPK Wrocław najbardziej odczują pasażerowie linii 119 Sołtysowice – Redycka – Sołtysowicka – Koszarowa – Przybyszewskiego – Kasprowicza – Broniewskiego – Obornicka – Bezpieczna – Łużycka – Osobowicka – most Milenijny – Popowicka – Wejherowska – Legnicka – Na Ostatnim Groszu – Gądowianka – Strzegomska – rondo Rotmistrza Pileckiego – Mińska – Stanisławowska – Trawowa – Krzemieniecka – Ostrowskiego – Petuniowa – Klecińska – Hallera – Ojca Beyzyma – Lakiernicza – Blacharska. Tam nowe autobusy pojadą tylko w weekendy, a nie jak planowano w pierwszym przetargu przez cały tydzień. Liczba planowanych do przejechania kilometrów przez podwykonawcę na dla tej linii zmniejszyła się z 600 000 do 180 000 rocznie.

Nie zmieni się data zakończenia kontraktu – podwykonawca będzie świadczył usługi do końca lutego 2025 r. Jeśli umowa zostanie podpisana przed 17 października, to nowe autobusy zaczną pojawiać się na ulicach Wrocławia w trzech partiach: od stycznia i od lutego 2020 r. po 8 bezprzegubowych i od kwietnia przegubowe. Te terminy mogą przesunąć się w zależności od daty podpisania umowy.

Czytaj także:Przedłuża się zakończenie inwestycji w centrum miasta

Zapytaliśmy naszych czytelników na Facebooku, czego we Wrocławiu jest za dużo, co im przeszkadza, co powinno się zmienić. Zobacz co odpowiedzieli. Dołącz do dyskusji, kliknij na ostatni slajd i wyraź swoje zdanie. Zobacz na kolejnych slajdach czego we Wrocławiu jest za dużo - posługuj się myszką, klawiszami strzałek na klawiaturze lub gestami

Tego we Wrocławiu jest za dużo! Wrocławianie się skarżą

Przeczytaj także

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska