Autobus hybrydowy na wrocławskich ulicach. MPK wydzierżawiło volvo (ZDJĘCIA)

Marta Żak
Volvo 7700 Hybrid
Volvo 7700 Hybrid Tomasz Hołod
Udostępnij:
Na ulice Wrocławia wyjedzie autobus z napędem hybrydowym. Koszt kupna tego pojazdu wynosi 300 000 euro. Inwestycja zwraca się średnio po 8 latach użytkowania. Jednak na razie, MPK nie kupiło autobusu od Volvo. Będzie go dzierżawić. Miesięcznie zapłaci za to 5 tysięcy złotych. Czyli rocznie 60 tys. zł.

Volvo 7700 Hybrid to pierwszy autobus hybrydowy, który w MPK będzie regularnie jeździł po Wrocławiu. - Umowę, która obejmuje również serwis samochodu, podpisaliśmy na trzy lata. W tym czasie będziemy testować pojazd i zdecydujemy, czy warto zakupić jeden bądź więcej pojazdów tego typu – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka wrocławskiego MPK i dodaje, że w ciągu najbliższych dwóch lat Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne planuje całkowitą wymianę autobusów na nowe. MPK nie wyklucza również dzierżawy autobusu hybrydowego od innej firmy, jeżeli złożona zostanie atrakcyjna oferta.

Przeczytaj: Będzie nawet 65 nowych autobusów MPK. Zastąpią wozy, które nadają się na szrot

Napęd hybrydowy jest połączeniem silnika spalinowego oraz elektrycznego. - Do tej pory jedynie testowano tego typy pojazdy w wybranych miastach w kraju, a np. w Wielkiej Brytanii, w ramach transportu publicznego, kursuje już ponad 500 samochodów z wykorzystaniem hybrydy. Pojazd nie potrzebuje zasilania zewnętrznego, jego energia napędowa pochodzi z energii hamowania, która jest magazynowana w baterii na dachu samochodu – mówi Małgorzata Durda, dyrektor ds. sprzedaży w Volvo Polska, które wyprodukowało pojazd. - Fakt włączenia autobusu hybrydowego do ruchu miejskiego jest dla nas symboliczny, ponieważ nasza fabryka znajduje się właśnie we Wrocławiu – dodaje. Durda wymienia zalety napędu hybrydowego: redukcja hałasu, zmniejszenie zużycia paliwa o 40 procent oraz emisji dwutlenku węgla o 30 procent w stosunku do silników Diesla. Jest to szczególnie istotne dla komfortu pasażerów na przystankach oraz ochrony zabytków przed zanieczyszczeniami.

Zobacz też: Autobusy MPK. Czym jeździliśmy po Wrocławiu przed laty? (GALERIA ZDJĘĆ)

Na których liniach pojedzie hybrydowe volvo?
Autobus marki Volvo 7700 Hybrid posiada 60 miejsc stojących oraz 29 siedzących. We Wrocławiu autobus ma kursować na krótkich liniach w całym mieście. W czwartek ma się odbyć przeszkolenie kierowców, a w piątek autobus wyruszy na regularne trasy. - W czwartek, po przeszkoleniu kierowców, autobus wyjedzie na linię 319. W piątek będzie kursował na linii 116 - informuje Agnieszka Korzeniowska. Na jakich liniach będzie jeździł na co dzień na razie nie wiadomo, MPK będzie to ustalać na bieżąco.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 31

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
R3qUi3M
Boze co za złom... My tego już nie produkujemy. Od kilku lat idzie seria 7900 w technolgii skręcanego aluminium a to jest jakieś spawane "gówno" ze stali z silnikiem w starej technologii!
...
A co masz do wrocławskich dróg? widać żeś dopiero tu przyjechał, i nie masz nawet pojęcia jak jeszcze dekadę temu Wrocław wyglądał, człowieku do niedawna był to jeden wielki plac budowy, drogi odziedziczone po PRL'u oraz po powodzi w 1997 wymagały praktycznie kompletnej budowy/odbudowy. Chciałbyś aby wybudowano to wszystko w jeden dzień? Nierealne! Malkontenci i roszczeniowcy jesteście! po '89 trzeba było praktycznie cały kraj zbudować. A zresztą albo jesteś małolatem, albo po prostu zwykłym hejterem, który nie chce dostrzec zmian jakie na naszych oczach się tworzą. A wystarczy jedynie 10 lat wstecz sięgnąć i porównać!!!
d
dw
Wrocławska firma HA HA HA
SAMA NAZWA WSKAZUJE :)
Gimbusie wracaj do ławki
m
maruda
zwykle sa tak nabuzowani energia ze autobus na jednym kibolu z 2km robi
p
pasazer
tansze w eksploatacji sa ikarusy i jelcze dlaczego je macie zamiar wycofać na złom??? im nowsze tym droższe i jeszcze szajs w dodatku a tamte się zadziej psują i naprawdę są dobre i się nie palą na ulicach. ja niechce volvo nowego ani mercedesa kto się ze mna zgadza pisać w komentarzach!!!
s
stop tramwajowej paranoi
prawie codziennie komunikacja w jakiejś części miasta jest sparaliżowana bo zamiast autobusu na buspasie mamy tramzawalidrogę.
Tramwaje sprawdzają się tylko na deptakach i całkowicie odizolowanych od ruchu samochodowego torowiskach.
Te same pieniądze które utopiono w infrastrukturę która służy wyłącznie tramwajom dały by o wiele lepszy efekt gdyby kupiono autobusy i wybudowano zamiast torów buspasy po których mogłyby jeździć jednocześnie służby ratownicze.
g
great
Lepsze już Volvo, bo w tych nowych srebrnych Mercedesach, to nawet nie ma gdzie usiąść, tak mało miejsc siedzących. Podobnie zresztą jak w Skodzie 19T.
Miasto funduje mieszkańcom ostatnio pojazdy do stania, ze zmniejszoną ilością miejsc siedzących.
e
eret
A ile wejdzie do busa a ile do tramwaju w szczycie. Do tego tramwaj jeździ po szynie a wiec raz się rozpędzi i załatwione, i jeszcze ma wydzielone torowiska. To, że dutek zdecydował kupic 19T to sprawa dla prokuratora albo next władzy
z
zed
I bardziej wrocławska niż kiedykolwiek inna była, Jelcz to ciężki kaliber! Produkują podwozia terenowe dla wojska oraz inne pojazdy specjalne i są jedyną taką firmą w kraju i pozostają jedną z kilku w Europie tego typu, po co im autobusy.
l
lolo
czy to prawda?
t
tomek
Hybryda nam się jeszcze nie paliła
J
Jag
Może będzie mi się lepiej jeździło po Wrocławiu?

Hahha - z takimi drogami - marzenia XD
p
paola
Drewniaków.
r
rolo
Za jeden tramwaj Skoda można kupić 10 autobusów. A przecież jeszcze trzeba wybudować torowiska. Wydzielone buspasy to prawidłowy kierunek rozwoju komunikacji w aglomeracji wrocławskiej.
a
antydebil
Hybryda to w ratuszu !
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie