Aktywiści spierają się o most Wschodni. Budować, czy nie?

Adriana Boruszewska
Adriana Boruszewska
Mieszkańcy zastanawiają się czy lepiej wybudować kilka linii tramwajowych niż budować most Wschodni
Mieszkańcy zastanawiają się czy lepiej wybudować kilka linii tramwajowych niż budować most Wschodni mat. inwestora
Wrocławscy aktywiści z Akcji Miasto domagają się, by miasto zorganizowało konsultacje społeczne ws. Mostu Wschodniego i zapytało mieszkańców, czy rzeczywiście chcą tej inwestycji. Aktywiści twierdzą, że zamiast kosztownego mostu można wybudować za 200 mln złotych siedem linii tramwajowych. Na apel natychmiast odpowiedzieli aktywiści z innej organizacji - Wrocławskiego Ruchu Obywatelskiego. Oni jednak twierdzą, że most jest potrzebny.

- Mamy wątpliwości związane z budową Mostu Wschodniego - mówi Jakub Nowotarski z Akcji Miasto i zadeklarował, że jeszcze dziś wrocławscy aktywiści złożą pismo do prezydenta Rafała Dutkiewicza z prośbą o konsultacje społeczne ws. Mostu Wschodniego. - Mieszkańcy mają za mało informacji na temat tej inwestycji - podkreśla Nowotarski i dodaje, że zamiast kosztownego mostu można wybudować za 200 mln złotych 7 linii tramwajowych na Maślice i Stabłowice, Jagodno, Muchobór Wielki, Bartoszowice, Gądów, Księże Małe, ulicę Suchą czy Kamieńskiego.

- Budowa nowych inwestycji, np. Narodowego Forum Muzyki, kończy się zawsze tak, że kosztują dużo więcej niż na początku deklarowano - zauważa Nowatorski. Jego zdaniem za 200 mln złotych można pomóc mieszkańcom kilku osiedli, a nie tylko połączyć transportowo dwa - czyli Swojczyce i Biskupin czy Sępolno.

Akcja Miasto podliczyła, że za pieniądze przeznaczone na budowę mostu można również wyremontować 10 kilometrów ulic tj., Zaporoską, Zielińskiego, Kościuszki, Maślicką, Poznańską, Pomorską Tęczową czy Szczytnicką.

- Nie jesteśmy przeciwko budowie mostu. Chcemy zapytać tylko mieszkańców, czego potrzebują najbardziej. Czy pilniejszy jest most czy remonty i linie tramwajowe - dodaje Aleksander Obłąk.

Na apel Akcji Miasto szybko odpowiedzieli aktywiści z Wrocławskiego Ruchu Obywatelskiego. - Jesteśmy za debatą na temat kierunków rozwoju transportu we Wrocławiu. Jednak naszym zdaniem Most Wschodni jest potrzebny - napisał w wydanym oświadczeniu Patryk Wrona z Wrocławskiego Ruchu Obywatelskiego. - To prawda, że w tej cenie możemy wybudować siedem linii tramwajowych, do czego gorąco namawiamy władze Wrocławia. Tramwaje już teraz powinny docierać co najmniej na Psie Pole, Muchobór Wielki, Jagodno, do Wysokiej przez Ołtaszyn, na Krzyki-Partynice, przez Racławicką do Oporowa, na Maślice Wielkie, Stabłowice, a w kolejce szykują się kolejne osiedla. Jednak alternatywna przeprawa na Wielką Wyspę także jest potrzebna. Jakkolwiek działania władz miasta są niezrozumiałe – na transport indywidualny znaleziono pieniądze z kasy miejskiej, natomiast na potrzebne projekty tramwajowe, autobusowe, rowerowe i piesze – już nie. Jednocześnie nie uważamy, że kierowanie jednych mieszkańców przeciwko drugim jest słuszne – to wzmaga napięcia między dzielnicami i osiedlami, co jest całkowicie niepotrzebne. Most trzeba wybudować mądrze – od razu z trasą tramwajowo-autobusową. Tak aby podróżni mieli możliwość wyboru wygodnej i szybkiej komunikacji zbiorowej, gdy most się zakorkuje, co na pewno wystąpi - napisał Wrona.

Przypomnijmy, że o budowie mostu Wschodniego mówi się od wielu lat. W końcu w połowie lutego urząd miejski podjął decyzję sprawie mostu Wschodniego i alei Wielkiej Wyspy. Inwestycja ma być budowana za pieniądze miejskie, a drogą - jak zapowiadają urzędnicy - pojedziemy w 2021 roku. Magistrat tym roku ma ogłosić przetarg na projekt i samą budowę trasy. Przypomnijmy, że wcześniej rozważano także budowę w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, ale to nieaktualne. Aleja i most miały kosztować nawet ok. 350 mln zł, ale teraz miasto podaje inną kwotę inwestycji – nieco powyżej 200 mln zł.

Czytaj: Jest decyzja: Powstanie aleja Wielkiej Wyspy i most Wschodni. Magistrat podaje konkrety i daty

Aleja Wielkiej Wyspy połączy ul. Krakowską z ul. Mickiewicza. Będzie miała 3,8 km długości i po jednym pasie w każdym kierunku. Powstaną most nad Odrą i nad Oławą, estakady nad terenami zalewowymi, dwupoziomowe skrzyżowania z ul. Krakowską i ul. Międzyrzecką i "płaskie", jednopoziomowe z ul. Olszewskiego, Dembowskiego i Mickiewicza, a także ekrany i przepusty dla zwierząt.

Wideo

Komentarze 187

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

h
hmm
jedna nitka to porażka, zaraz trzeba będzie budować drugą.
Most milejnijny Warszawski jagielońskie, , nawet chrobrego mają być docelowo dwa!
h
hmm
widzisz trasę przez Muchobór, natomiast nie widzisz tego, że jest ona względnie sprawna.
nie dostrzegasz jednak gigantycznych korków jakie kiedyś były na trasie alternatywnej przez centrum, od pl.1maja na podwalu na kazimierza
m
mieszkaniec Wrocławia
Tak dla Mostu Wschodniego-usprawni ruch w całym mieśćie, nie tylko dla "peryferii",
Wielka Wyspa" to nie "peryferie"!
B
Biskupin(mieszkaniec)
Most Wschodni - rozładuje korki w mieście,bez konsultacji bo opóźnią realizacje inwestycji
K
Książe
Dlaczego? Dlatego samego, dlaczego Traugutta jest zwężona, a mieszkańców Traugutta nikt nie pytał, ruch samochodowy się odbywa zwiększony czy ktoś tam chce czy nie chce.
Jeśli powstanie obwodnica wyspy, to mniejszy ruch będzie na Traugutta, ogólnie ruch się spłaszczy,
Jeśli chodzi o tranzyt - to rolę tą przejęła AOW
Jak najbardziej TAK dla mostu.
B
Biskupin
Mostu nie ma i nie będzie ! Dlaczego ludzie którzy ,ieszkają na peryferiach chcą decydować o bycie ludzi z wielkiej wyspy ! Ciekawe gdyby im puścili S8 przez ich osiedla to czy także by mieli taki zapał w podejmowaniu decyzji nie na swoim podwórku. Koncepcja tunelu jest słusznym rozwiązaniem i pogodzeniem interesów.
B
Biskupin
To sobie czekaj mostu nie było i nie będzie
B
Biskupin
Walnij się baranie w łeb. Skoro nie ma projektu to nie ma rzeczywistych kosztów takiej inwestycji a może się okazać ze. Edzio to 300 a może nawet 500 mln i to po jednym pasie. Trzeba być de...e-mail żeby pchać się w taka inwestycję.
w
wroclawianin
....i będzie to wyglądało jak na Muchobrze Małym przy ulicy Szkockiej, Francuskiej. Ohydne ekrany, beton, hałas, trochę trawy odzielajacej nieustanny ruch samochodów. Jeśli komuś podoba się takie rozwiązanie proponuje przeprowadzić się na Muchobor Mały tam już taka aleja jest. Wielka Wyspa ma swoj architektoniczny i urbanistyczny charakter i powinna charakter ten zachować. Tylko wtedy zmiany te będą modernizacja a nie degradacją. Obecne plany to degradacja Wielkiej Wyspy
G
Gość
Panie Nowatorski Z......j się Pan wreszcie!!!
g
gosc
tak budować most wschodni
s
szarak
Dziennie MPK robi około 9000 kursów, a w ciągu roku we Wrocławiu przewożonych jest ponad 200 mln pasażerów. Jakoś ci wszyscy ludzie żyją i nic i nie jest, komunikacja miejska im krzywdy nie zrobiła. Dlatego zawsze śmieszy mnie to demonizowanie.
G
Gość
aż "po jednym pasie w każdym kierunku" - szkoda ze nie wahadło:P
N
Nie_Pis
Plany budowy trasy ( z mostami!) w tamtym miejscu kolego już przygotowywali Niemcy przed wojną - nie zadawaj głupich pytań , bo jak chcesz się dowiedzieć to poszukaj , materiały są np: na polibudzie w bibliotece oraz w archiwum miejskim pewnie w internecie też znajdziesz- sprawa rzeczywiście ma już ponad 80 letnią historię
N
Nie_Pis
Kolego - ciebie to chyba Bóg opuścił i rozum ci odebrał , co ma do rzeczy kto gdzie mieszka - równie dobrze napisz wszystkie rejestracje studentów uczących się we Wrocku - idiotyzm
Dodaj ogłoszenie