Airbus Helicopters będzie produkował śmigłowce w Łodzi. Stworzy w Polsce 4 tysiące miejsc pracy

Jarosław Kosmatka
Jarosław Kosmatka
Zaktualizowano 
Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters na konferencji w Warszawie
Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters na konferencji w Warszawie Grzegorz Jakubowski / Polska Press
W poniedziałek, 27 kwietnia, prezes Airbus Helicopters zapowiedział stworzenie w Polsce 4 tysięcy miejsc pracy.

Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło we wtorek (21 kwietnia), że do kolejnego etapu testów w przetargu na śmigłowe dla polskiej armii przeszedł jako jedyny H225 "Caracal" produkowany przez francuską spółkę Airbus Helicopters.

Pewne zwycięstwo

W poniedziałek (27 kwietnia) w czasie specjalnie zorganizowanej konferencji w Warszawie prezes francuskiej spółki zapowiedział stworzenie do 2020 roku w Polsce blisko 4 tysięcy miejsc pracy.

CZYTAJ TEŻ:Łódź wygrywa w walce o śmigłowce dla polskiej armii

Oznacza to, że z bardzo dużym prawdopodobieństwem Airbus Helicopters wygra ministerialny przetarg. Aby tak się stało, śmigłowiec H225 musi już tylko przejść pozytywnie testy.

Śmigłowce z Łodzi

Z trzech spółek startujących w przetargu tylko Airbus Helicopters nie miał do tej pory linii produkcyjnej w Polsce, na której można składać śmigłowce. Do grupy Airbus Military należą PZL Warszawa Okęcie, produkujące m.in. komponenty do samolotów transportowych C295M.

CZYTAJ TEŻ:Airbus Helicopters otwiera drzwi do lotniczej Łodzi

Pierwszą linię produkującą śmigłowce Francuzi chcą otworzyć w Łodzi. Na razie wiadomo, że w pierwszej kolejności uruchomiona zostanie linia serwisowa dla francuskich śmigłowców. Bardzo możliwe, że w następnej kolejności H225 "Caracal" będzie w Łodzi produkowany od początku do końca. Linia dla śmigłowców H225 "Caracal" powstanie w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 na łódzkim Lublinku.

Współpraca z Politechniką Łódzką

Francuzi zacieśniają też współpracę z polskimi uczelniami technicznymi. W 2014 roku Airbus Helicopter podpisał umowy o współpracy m.in. z Politechniką Łódzką, Politechniką Gdańską oraz radomskim Uniwersytetem Technologiczno-Humanistycznym. W przypadku Politechniki Łódzkiej ta współpraca trwa znacznie dłużej. Pierwsza umowa między łódzką uczelnią a Airbus Helicopters została podpisana w 2006 roku.

CZYTAJ TEŻ:Biuro konstrukcyjne Airbus Helicopters w Łodzi niezależnie od wyników przetargu

Naukowcy z Politechniki Łódzkiej pomagali już Francuzom przy opracowywaniu konstrukcji śmigłowca hybrydowego X3, który jest jednym z najszybszych helikopterów na świecie. Zadanie łódzkich naukowców polegało właśnie na opracowaniu koncepcji silników śmigłowca w taki sposób, aby jak najbardziej zwiększyć jego prędkość. Szefem projektu był Tomasz Krysiński, absolwent politechniki, a rozwiązania aerodynamiczne i techniczne, które powstały na Politechnice Łódzkiej, umożliwiły śmigłowcowi X3 bicie rekordowych prędkości.

Wielcy przegrani

W przetargu startowali też inni wielcy producenci helikopterów. Pierwszym wielkim przegranym jest amerykańska firma Sikorsky, do której należą Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu. Amerykanie do przetargu zgłosili śmigłowiec S-70i "Black Hawk" oraz wersję "Seahawk" przeznaczoną do operowania na morzach.

Druga "polska" firma PZL Świdnik, której właścicielem jest włosko-brytyjska spółka Augusta przegrywa przetarg, w którym oferowała śmigłowiec AW149.

Sprawa przetargu na śmigłowce dla polskiej armii stała się też elementem kampanii wyborczej. politycy opozycyjni zapowiadają nawet możliwość zmiany decyzji w przypadku ewentualnej wygranej w wyborach.

CZYTAJ WIĘCEJ NA STREFABIZNESU.DZIENNIKLODZKI.PL

Źródło: tvn24

Wideo

Materiał oryginalny: Airbus Helicopters będzie produkował śmigłowce w Łodzi. Stworzy w Polsce 4 tysiące miejsc pracy - Dziennik Łódzki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 46

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

L
LODZER

Dobrze sie stal£o ze Francuski. Pentagon niedawno zakaza£ Izraelowi,najwiekszej demokracji na BliskimWschodzie, sorzdazy 30-letnich Apachy do Nigerii. Te Patrioty tez nie beda mogly byc wystrzelone bez pozwolenia z Pentagonu.nie NATO. To samo z tym "Seahawk" czyli S-60 ktory nie chca sprzedac lub produkowac w Polsce. Tylko cala amerykanska armia I najblizszi przyjaciele go dostaja. S-70 to karoseria z silnikiem. Reszte sobie kupuj I plac drugie tyle. Jak te chinskie autostrady.

O
Ojej

Linii produkcyjnej nie ma żaden, bo tego się nie robi na taśmie.
A co do przetargu na śmigłowce medyczne - był wymóg produkowania ich w Polsce? Nie? To czego się czepiasz?

I na koniec: jesteś skończonym chamem. Prostakiem, którego miejsce jest przy miotle.

s
st

tekst dostałeś od oficera prowadzącego czy też od tatusia donosiciela albo szpicla SB

4yq

Z trzech spółek startujących w przetargu tylko Airbus Helicopters nie miał do tej pory linii produkcyjnej w Polsce, na której można składać śmigłowce.

autor to kolejny GÓWNOZJAD który myli się produkcją ze składaniem gotowych elementów

d
duch

W ramach offsetu managerowie będą MUSIELI wydawać pieniądze na alkohol na piotrkowskiej a nie w manufakturze.

S
Shit

Głodne knury już czekają. Nowe miejsca dla prezesów , specjalistów i urodzonych fachmanów z sekty partyjnej. Damy im zarobić. Naganiacze i klakierzy sieją propagandę sukcesu. Plebs też bije brawa pełen entuzjazmu, bo będzie za michę ryżu pracował jak w chińskiej prowincji. Feudałowie z francji śmieją się i zacierają ręce , że następny chłam wcisnęli ciemnocie z polski.

K
Klaka

TYm "zdolniejszym" załatwili robotę przy korycie pociotki i zostali w kraju.

G
Gość

Żeby nie było tak, jak ze zwycięzcą konkursu na prezesa ZUS...

c
com.rea.

13. Oferta Agusta Westland (PZL Świdnika) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do pozostałych konkurentów. PZL Świdnik zaproponował dostarczenie pierwszych śmigłowców w 2019 roku co jest o 2 lata później niż wymagane w przetargu. Aby obejść ten punkt, zaproponował, że w 2017 roku dostarczy dla naszego wojska wersję cywilną (podkreślam cywilną!) tego śmigłowca co jest skandalem i byłoby hańbą dla Polski na arenie międzynarodowej! Należy też się zastanowić co by później zrobili z tymi cywilnymi śmigłowcami. Przerobili na wojskowe? Wstyd i krętactwo wychodzi. PZL Świdnik w swojej ofercie nie zaproponował pełnego przekazania zdolności serwisowych śmigłowców do należących do Państwa Polskiego zakładów WZL1. Powodem tego była chęć dyktowania warunków cenowych, opóźnianie prac serwisowych (tak jak w przypadku modernizacji śmigłowców Sokół) i niedopuszczenie aby Państwo Polskie uzyskało zdolności nacisku na PZL Świdnik w kwestii posiadanych śmigłowców. Co więcej PZL Świdnik nie sprecyzował gdzie i ile bedzie produkował śmigłowców AW 149 gdy wygra kontrakt. Należy pamiętać, że obecnie linia produkcyjna tego śmigłowca jest we Włoszech!
14. Oferta Sikorsky (PZL Mielec) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów jednak bez uzbrojenia. Jest to sytuacja niedopuszczalna z dwóch powodów: 1 - Dodatkowy koszt zakupu uzbrojenia windujący cenę do góry; 2 - Znaczne opóźnienia wprowadzenia śmigłowców do Polskiej armii ze względu na konieczność przeprowadzenia atestów po integracji uzbrojenia ze śmigłowcami. Wybierając tą ofertę nasze Wojska otrzymałyby "wojskowy, nieuzbrojony śmigłowiec" co brzmi jak chory żart. Oferta także nie obejmowała przekazania kontroli nad serwisem w ręce Polskich władz co powtarzałoby sytuację opisaną w punkcie wyżej.
15. Oferta Airbus – Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów. Firma Airbus zobowiązała się do wybudowania fabryki w Łodzi. Produkcja jednak nie będzie ograniczona na kształt znany z PZL Świdnik i PZL Mielec. Airbus w ramach umowy przekaże do WZL 1 w Łodzi należącego do Państwa Polskiego pełne zdolności serwisowe śmigłowców Caracal, oraz zdolności budowy i serwisowania silników w Dęblinie. Śmigłowce będą uzbrojone i pierwsze sztuki otrzymamy w 2017 roku.
16.Offset czyli co zyskamy? PZL Świdnik oraz PZL Mielec zaproponowały zainwestowanie tych pieniędzy w fabryki w Świdniku i Mielcu zwiększając ich możliwości. Słowa pięknie brzmią ale gdy weźmiemy pod uwagę, że jedynymi ich właścicielami są właśnie te firmy taki offset w ich wykonaniu będzie oznaczał wyciągnięcie sobie pieniędzy z prawej kieszeni i przełożenie ich do lewej – kreatywna księgowość godna pozazdroszczenia. Airbus nie posiada fabryk w Polsce w związku z tym będzie musiał zainwestować w należące do państwa Polskiego zakłady WZL1 w Łodzi. Z tego powodu jest to jedyny offset który może nam i Polsce coś więcej dać.

c
com.rea.

1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)
2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum serwisowego w WZL1 w Łodzi aby państwo miało kontrolę nad serwisowaniem maszyn i aby nie dochodziło do sytuacji jak obecna se Świdnikiem, który wykręca się jak może i 8 lat! modernizuje nasze Sokoły!
3. Pomimo, że Agusta Westland (PZL Świdnik) posiada w ofercie śmigłowce sprawdzone, spełniające wymagania jak AW101 wystawia do przetargu mały, niesprawdzony AW149, który żaden inny kraj nie chce kupić gdyż jest to przerobiony cywilny śmigłowiec (Rosnieft kupił sobie takie cywilne śmigłowce).
4. Tak samo firma Sikorsky mając w ofercie śmigłowiec S-92, wystawia do przetargu mniejszy S-70i który spełnia tylko część wymagań.
5. Airbus jako jedyny wystawia odpowiednio duży śmigłowiec EC725 Caracal, który spełnia nasze wszystkie wymagania techniczne.
6. Śmigłowiec AW149 nie zapewnia wystarczającej pojemności aby zmieścić sensowną ilość żołnierzy (wymagane 12) z ekwipunkiem. Jak śmigłowiec na bazie wersji cywilnej nie zapewnia ani sensownej osłony przedziału załogi, charakteryzuje słabymi parametrami takimi jak: maksymalny pułap, czas wznoszenia, prędkość przelotowa, ładowność, masa startowa. Jednym słowem śmigłowiec dobry na wycieczki VIP, a nie do latania w wirze walki.
7. Śmigłowiec S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60 Black Hawk (swoją drogą świetny śmigłowiec) z którym ma wspólny niestety tylko kadłub. Śmigłowiec proponowany Polsce przez firmę Sikorsky (PZL Mielec) jest pod każdym względem gorszą konstrukcją od wersji użytkowanej przez US Army (a nawet Słowacji sic!). Posiada słabsze silniki, stary typ wirnika(pogarszając parametry lotne), uproszczoną awionikę, oraz brak wyposażenia dodatkowego poprawiającego świadomość sytuacyjną załogi oraz jej skuteczność na polu walki. Jak bardzo jest to odchudzona wersja może świadczyć fakt, że S-70i jest lżejszy od UH-60 o 0,5t! Dlaczego zaoferowano nam taką słabszą wersję. Ponieważ podobnie jak AW149 nikt nie chce jej kupować tylko wybiera UH-60 lub najbardziej odpowiedni dla nas S-92. Próbie sprzedania nam gorszego Black Hawk'a sprzyjał fakt jego produkcji w PZL Mielec.
8.EC725 Caracal to sprawdzona konstrukcja, podobnie jak Black Hawk od wielu lat unowocześniana i choć konstrukcyjnie nie najnowsza będąca w czołówce. Wbrew powszechnej opinii laików data powstania prototypu nie ma znaczenia jeśli założenia konstrukcyjne były słuszne i tak jest w przypadku Caracala. Jeśli chodzi o parametry samej maszyny Caracal bije swoich konkurentów na wszystkich płaszczyznach. Zapewnia wystarczającą osłonę przedziału załogi, oraz siłę ognia. Posiada ze wszystkich konkurentów największą prędkość przelotową, najwyższy maksymalny pułap, największy zasięg, największą ładowność, Ze względu na wysoki przedział załogi także najlepszą ergonomię dla żołnierzy. Wszystkie dane można sprawdzić na stronach producentów i porównać.
9. PZL Świdnik należy do grupy Agusta Westland, której właścicielem są Włosi. Nie jest to Polski zakład, wpływy z produkcji nie trafiają dopolskiego budżetu tylko włoskiego i wspierają rozwój, tylko ich rozwój.
10. PZL Mielec także nie jest Polską fabryką tylko należy do Sikorsky'go i tak samo kontrakt nie wspiera naszego przemysłu tylko ich firmę.
11. Jedynymi Polskimi zakładami są WZL1 w Łodzi i Dęblinie.
12. Airbus nie posiada w Polsce zakładów produkcyjnych dlatego zaoferował produkcję swojego śmigłowca Caracal właśnie w WZL1 należących tylko do Państwa Polskiego.

m
mg

"Co zdolniejsze jednostki (...) stoją na zmywakach w Anglii". Naturalnie nie chcę nikogo urazić, ale ta myśl sprawiła, że uśmiechnąłem się naprawdę szeroko.

p
patriota

Dzieki temu chlopaki z wzl 1 beda miec prace bo od kilku miesiecy przez ten konflikt na linii rosja polska nie mieli co robic. Bedzie restrukturyzacja zakladu i nowe miejsca pracy ale niech nie licza na prace ludzie z typowych montowni jak dell czy hutchinson. Tu trzeba miec wyksztalcenie kierunkowe. Pozdrowienia od bylego pracownika.

z
z

którzy w Polsce nic nie skończyli i nie mogli znaleźć pracy. Albo skończyli bezsensowne studia i upierali sie by znaleźć prace w zawodzie.

Ł
Łodzianin

Narzekasz na plany zakładu produkującego helikoptery, czy montującego.
Może masz rację, że to zły pomysł.
Może masz rację z tym wyzyskiem.

Tylko co w takim razie powinniśmy zrobić?
Co proponujesz?

G
Gość

Albo od razu w Delfach?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3