Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Absurdy na wrocławskich drogach i chodnikach. Niedokończone ścieżki i przeszkody dla pieszych

Magdalena Pasiewicz
Magdalena Pasiewicz
Drogowe ,,udogodnienia'' dla wrocławian. Skrzynka na środku chodnika, zamknięta ścieżka dla rowerów
Drogowe ,,udogodnienia'' dla wrocławian. Skrzynka na środku chodnika, zamknięta ścieżka dla rowerów Magdalena Pasiewicz / Paweł Relikowski - Polska Press
Inwestor, w okolicy odnawianej przez siebie dawnej piekarni Mamut, wybudował wygodną ścieżkę rowerową z łagodnym zjazdem bez krawężników. To gmina Wrocław wydała decyzję o konieczności zbudowania ścieżki. Ale teraz została ona zamknięta przez ZDIUM, bo stwierdzono, że jest uciążliwa i... niewygodna.

Absurdalnych rozwiązań na ulicach Wrocławia nie brakuje. Niestety, ale trafiliśmy na kolejne. To skrzynka z przyłączem prądu na nowo zbudowanych chodnikach na ul. Długiej. Znajduje się ona na jeszcze nieskończonym ciągu pieszo-rowerowym, który powstaje przy okazji budowy trasy tramwajowej na Popowice. Skrzynki stoją na środku chodnika, a fakturowane kafelki mające być ułatwieniem dla osób niewidomych prowadzą wprost na przeszkodę. Wrocławskie Inwestycje informują, że niebawem skrzynka zniknie, jak tylko firma Tauron Dystrybucja uzgodni złożony do nich projekt przebudowy.

Drogowe ,,udogodnienia'' dla wrocławian. Skrzynka na środku chodnika, zamknięta ścieżka dla rowerów
Drogowe ,,udogodnienia'' dla wrocławian. Skrzynka na środku chodnika, zamknięta ścieżka dla rowerów Magdalena Pasiewicz / Paweł Relikowski - Polska Press

Inwestor przebudowy piekarni Mamut dostał nakaz zbudowania ścieżki, a ZDIUM zamknął

- Wspomniany pas asfaltu nie jest formalnie drogą dla rowerów i nigdy nią nie był - droga dla rowerów musi być odpowiednio oznakowana znakami pionowymi, których tam nigdy nie było. Niemniej powstał on z takim przeznaczeniem - został on zlecony do wybudowania deweloperowi, który realizował inwestycję w sąsiedztwie. Obecnie jednak ten nieco ponad 100 metrowy odcinek nie posiada żadnej kontynuacji, ani w kierunku ul. Wyszyńskiego, ani pl. Bema, zatem dopiero, gdy takie kontynuacje/drogi dla rowerów zostaną przygotowane, będzie zasadne oznakowanie tego miejsca, jako drogi dla rowerów i udostępnienie go rowerzystom — wyjaśnia nam Klaudia Piątek ze ZDIUM-u.

Dodaje, że rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub wydzielonego pasa ruchu dla rowerów, jeśli prowadzą w kierunku, w którym jedzie lub zamierza skręcać. Gdyby już teraz oznakowano ten fragment rowerzyści zmuszeni by byli do korzystania z niego, co w obecnej sytuacji - braku kontynuacji - byłoby uciążliwe i niewygodne.

Dlaczego nowa ścieżka jest niewygodna i uciążliwa, a nawet groźna?

Zjazd z zamkniętej drogi rowerowej na ul. Sienkiewicza
Zjazd z zamkniętej drogi rowerowej na ul. Sienkiewicza Magdalena Pasiewicz / Paweł Relikowski - Polska Press

Nowo zbudowany asfalt urywa się przy ul. Świętokrzyskiej i jadący tam rowerzyści musieliby zjechać wprost na jezdnię. Wjeżdżając mieliby obowiązek przepuścić wszystkich innych uczestników ruchu drogowego. Istnieje więc ryzyko, że rozpędzeni rowerzyści nie zwolnią przed jezdnią i wpadną pod jadące auto.

Podobna sytuacja jest na pl. Bema. Znajduje się tam urwana droga rowerowa. Kończy się przy wjeździe na parking, przez który rowerzyści jadą, żeby dostać
Podobna sytuacja jest na pl. Bema. Znajduje się tam urwana droga rowerowa. Kończy się przy wjeździe na parking, przez który rowerzyści jadą, żeby dostać się do kontynuacji drogi rowerowej po drugiej stronie parkingu. Magdalena Pasiewicz / Paweł Relikowski - Polska Press

Z tego powodu ZDIUM zdecydował się zamontować blokadę na około 100 metrowym fragmencie ścieżki rowerowej biegnącej pod dawną piekarnią Mamut (dzisiejszym akademikiem Base Camp). Zwróciliśmy na miejscu uwagę, że od ul. Świętokrzyskiej do pl. Bema jest chodnik… na którym parkują samochody. Gdyby ich nie było, to rowerzyści dzieląc chodnik z przechodniami, mogliby bezkolizyjnie zjechać z nowej ścieżki i dalej kontynuować jazdę aż do pl. Bema.

Najbezpieczniej na razie będzie jeśli rowerzyści będą się poruszać wzdłuż ul. Sienkiewicza po jezdni, bez wydzielonego dla nich pasa, wraz z samochodami.

Zbudowana ścieżka, według urzędników nie przepadnie, czeka na kontynuację ciągu rowerowego wzdłuż ulicy. Dowiedzieliśmy się, że ,,rękami’’ deweloperów zbudowany będzie kolejny odcinek ścieżki na odcinku od ul. Jana Matejki do tej pod nowym akademikiem. Wybuduje ją inwestor odpowiedzialny za rozbudowę i adaptację budynku Wyższej Szkoły Filologicznej. Ale zrobi tylko fragment na niewielkim odcinku. Czy ta ścieżka również będzie zamknięta?

Drogowe ,,udogodnienia'' dla wrocławian. Skrzynka na środku chodnika, zamknięta ścieżka dla rowerów

Absurdy na wrocławskich drogach i chodnikach. Niedokończone ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska