18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Absurd w Urzędzie Miejskim. Żeby potwierdzić brak adresu, trzeba mieć adres?

Marcin Walków
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Paweł Relikowski
Pan Arkadiusz chciał dostać zaświadczenie, że nie jest nigdzie zameldowany. Usłyszał, że go nie dostanie, bo nie podał... aktualnego adresu. - Ale przecież ja go nie mam! - denerwował się. Sprawdziliśmy więc w Urzędzie Miejskim, dlaczego urzędnicy nie mogli pomóc panu Arkadiuszowi. Zapytaliśmy też, co w przypadku, gdy osoby bezdomne potrzebują takie zaświadczenie.

Arkadiusz Garczyk chciał w Urzędzie Miejskim otrzymać zaświadczenie o tym, że nie ma adresu zameldowania. Pobrał wniosek i druk opłaty skarbowej na 17 zł. Gdy wypełnił wniosek, pojawił się problem. - Urzędnicy chcieli, żebym podał im aktualny adres. Ale przecież go nie mam! - opowiada nam mężczyzna. Po co urzędnikom adres kogoś, kto przyszedł po zaświadczenie o jego braku? Pracownicy urzędu mieli tłumaczyć, że na ten adres wyślą zaświadczenie, pan Arkadiusz chciał je jednak odebrać sam, w urzędzie. Z okienka odesłano go do kierowniczki, bo jego sprawę zakwalifikowano jako "niestandardową". Pech chciał, że kierowniczka była w tym czasie na szkoleniu. Pan Arkadiusz nie chciał czekać i odpuścił. - Czy gdybym był bezdomny i potrzebował na to papier, też musiałbym podać adres? - pyta pan Arkadiusz.

Gdy zapytaliśmy w Urzędzie Miejskim, usłyszeliśmy, że taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Urzędnicy zapewniają, że każdy, kto wystąpi z wnioskiem o wydanie zaświadczenia, otrzyma albo zaświadczenie, albo odmowę jego wydania w formie postanowienia (np. gdy nie można potwierdzić danych).

Sprawdziliśmy więc sami, czy można dostać zaświadczenie o braku adresu, bez jego wpisywania. W Centrum Obsługi Mieszkańca przy pl. Nowy Targ spytaliśmy, co potrzebujemy, by uzyskać zaświadczenie o braku zameldowania. Nasz reporter otrzymał wniosek do wypełnienia. - Wpisuje pan imię nazwisko, adres gdzie był pan ostatnio zameldowany i obecny adres - mówi urzędniczka. Gdy blefował, że nie ma aktualnego meldunku, odpowiedziała, żeby w tym miejscu postawić kreskę. - Z tym wnioskiem do okienka, a potem do kasy - odpowiedziała urzędniczka.

CZYTAJ DALEJ, DLACZEGO WIĘC NIE UDAŁO SIĘ WYDAĆ ZAŚWIADCZENIA PANU ARKADIUSZOWI
Udało nam się porozmawiać z Janiną Nowak, kierowniczką biura Aktualizacji Dokumentów w Dziale Ewidencji Ludności w Urzędzie Miejskim przy ul. G. Zapolskiej 4 we Wrocławiu. Zapytaliśmy, czy jeśli jako bezdomni złożymy wniosek o zaświadczenie o braku adresu, to je otrzymamy?

- Tak. W biurze meldunkowym wydajemy zaświadczenia o różnej treści, z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych, których potrzebują klienci urzędu. Treść zaświadczenia odpowiada w formie złożonemu wnioskowi - tłumaczy Janina Nowak. Jeśli więc ktoś, potrzebuje zaświadczenia, że nie jest zameldowany pod danym adresem, taki właśnie dokument powinien otrzymać. Jak zapewnia urzędniczka, zaświadczenie wydawane jest "od ręki", bez zbędnej zwłoki.

Dlaczego więc sprawa pana Arkadiusza nie została tak załatwiona? Bowiem, zdaniem urzędników, była niestandardowa, trudna i wymagała cierpliwości ze strony klienta. - Ale jesteśmy w stanie zrobić to w krótkim czasie, jeśli klient czeka, jest informowany na bieżąco o przebiegu sprawy. Niestety, incydentalnie, klienci nie potrafią wykazać odrobiny cierpliwości - dodaje dyrektor Nowak.

Dodatkowo - jak się okazuje - sprawa pana Arkadiusza była bardziej skomplikowana i nie mogła zostać załatwiona w okienku. - Potwierdzenie, czy osoba nie posiada zameldowania we Wrocławiu wymaga sprawdzenia w kilku rejestrach. Ten klient nie chciał czekać na analizę swoich danych w systemach i nie pozostawił też wniosku o wydanie zaświadczenia - tłumaczy Janina Nowak i dodaje, że jeśli klient nadal chce zaświadczenie, powinien znów wystąpić z wnioskiem. - Pan jednak nie złożył u nas wniosku, nie zostawił do siebie żadnych danych kontaktowych. Chcemy pomóc, bo to zaświadczenie z pewnością jest mu potrzebne do załatwienia innej sprawy - zapewnia dyrektor Nowak.

Gdy zaświadczenie nie może być wydane w okienku, urząd ma 7 dni na jego wystawienie. Janina Nowak informuje, że w 2013 roku takich zaświadczeń wydano ponad 16 000.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze 36

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

A
Aga46

tak jest od lat..17 lat temu przy sprzedaży mieszkania przechodzilismy z mezem ten sam horror

f
fifi

wystarczy podać jakikolwiek adres w określonym rejonie i wydadza a ciebie tam nie ma no bo co bo to był twój adres na 5 minut

W
Wroc

Jak sie jest niekumatym to na to rady w urzedzie nie znajdzie. Zalosny artykul o petencie ktory marnuje czas swoj i urzednikow.

e
emeryt

W dowodzie był wpis "brak meldunku" - pamiętam taki przypadek u jednego z pracowników. Ale tak w ogóle zazwyczaj jest.

l
lkj

Nie żaden absurd, tylko gościu nie dopełnił formalności, jak się okazało pod koniec artykułu. Ale chwytliwy tytulik na pohybel urzędnikom jest, bo to przecież fajne tak dopieprzyć komuś, zwłaszcza IM. PO drugiej stronie okienka.

T
The Special One

Komentarze są po to by móc skomentować artykuł a nie komentujących.Naucz się prymitywie
korzystać z internetu.

A
AgAp

trzeba być po prostu cichym i pokornym i słuchać wielmożnego urzędnika. dziennikarzowi wytłumaczą co i jak, petentowi każą i jak nie posłucha to nie ma

w
wogle to gogle

w ogóle i w szczególe, kolego.

e
eks komuna

za granica zeby sie nie meldowali bo to tylko wynalazek komunistow.A oni pedza jak najszybciej do miejscowych urzedow.Bo co ?bo ma adres i prawo. do socjalu tak to wyglada.A kazdy tu wydziera sie nic tylko komuna a w innych krajach z urzedami ze nie idzie po rozach.

B
Boerin

A ja rozumiem,ze w tym wypadku chcą sprawdzić ,ostatni adres przecież jest obywatelem.Jak nie miga sie przed odpowiedzialnością to co wyprawiali Go z cierpliwości .Za ileś tam lat bedą chcieli powiadomić sznanownego pana o emeryturze i jak wyślą Mu pismo Zameldowany nigdzie nie musi ale adres kontaktowy ,czy już coś takiego w Polsce nie istnieje?

z
ziomek

No i jak ma być dobrze jak sami siebie okradamy ?

2

Ja jestem podatnik, który was utrzymuje, waszą całą armię nierobów. Wiec grzeczniej albo po łopate i kopać, aż zmierzch nie nadajedzie...

k
kasia

głupi jesteś i tyle bo bzdury piszesz, można nie mieć zameldowania!!! a w czym masz problem ? statystyczny jesteś i w cyferkach coś się spierdzieli?

J
Jot;

Nie urzędnik ino polytyk z uni.

t
tom

nie zgadzam sie poniewaz jest ustWA w ktorym ona mowi iz nie mamy obowiazku miec ani stałego ani czasowego zameldowania,moj przykład nie mam wogule zameldowania a na dowodxzie pisze brak meldunku

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3