Absolwent Politechniki Wrocławskiej w gronie laureatów prestiżowego konkursu „Renault Easy City. Design the Future” renaulteasycity.pl

BMK
Jan Heymer, laureat III miejsca w konkursie jest absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej (studia inżynierskie) i Politechniki Warszawskiej (studia magisterskie)
Jan Heymer, laureat III miejsca w konkursie jest absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej (studia inżynierskie) i Politechniki Warszawskiej (studia magisterskie) Materiały prasowe
Udostępnij:
W gronie laureatów konkursu „Renault Easy City. Design the Future” znalazł się Jan Heymer, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej, który wspólnie z Wacławem Maratem zajął trzecie miejsce. Zwycięzcami zostali Jakub Jedynak i Radosław Domżoł, studenci Politechniki Krakowskiej, a drugie miejsce zajęli Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński, studenci warszawskiej ASP. Pula nagród dla autorów najlepszych prac konkursowych wyniosła aż 35 tys. zł. Uroczysta gala konkursu odbyłą się 5 czerwca w Warszawie.

Zadaniem uczestników konkursu „Renault Easy City. Design the Future” było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego i współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Pomysł należało przedstawić w formie plansz łączących grafikę i opis oraz stworzyć krótki film na temat projektu. W pracy konkursowej uczestnicy mieli uwzględnić trendy w projektowaniu miast i usług mobilnych, jak również potrzeby konkretnych użytkowników.

Być może budowa nowoczesnych centrów przesiadkowych może być sposobem na rozwiązanie wielu współczesnych problemów związanych z mobilnością w polskich miastach.

Pierwsze miejsce
Projekt Jakuba Jedynaka i Radosława Domżoła zakłada stworzenie sieci centrów przesiadkowych rozmieszczonych w odpowiednich odległościach w oparciu o gęstość zaludnienia. Transport „ostatniej mili” miałby się odbywać z wykorzystaniem autonomicznych, współdzielonych pojazdów Renault EZ-GO, a komunikacja między centrami przesiadkowymi - za pośrednictwem tradycyjnego transportu zbiorowego.

Pojazdy zostały umieszczone na różnych poziomach, żeby wyeliminować przecinanie się dróg środków transportu wewnątrz obiektu. Jednocześnie spadek terenu został dobrany w taki sposób, by zapewnić bezpieczeństwo użytkowników oraz dostępność dla osób starszych czy z niepełnosprawnością. Centrum przesiadkowe posiada również dodatkowe funkcje – sklep, kawiarnię, miejsce integracji, przechowalnię bagażu i warsztat rowerowy. Na dostępnym dla użytkowników zadaszeniu obiektu znalazły się obiekty sportowe i zieleń rekreacyjna.

Ten projekt zyskał największe uznanie jury, które przyznało autorom główną nagrodę – 20 tys. zł.

Drugie miejsce
Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński zostali laureatami drugiej nagrody. Przedstawili koncepcję systemu „Ez Puls”. Składa się on z trzech modułów: stacji organizujących korzystanie z elektrycznych samochodów autonomicznych na żądanie zlokalizowanych w pobliżu węzłów komunikacyjnych, zatoczek dla pojazdów EZ-GO oraz aplikacji mobilnej umożliwiającej rozpoczęcie podróży tym samochodem.

Pojazdy EZ-GO w tym projekcie przechowywane są pod ziemią, w specjalnych magazynach buforowych. Tam również odbywa się ładowanie samochodów, a jednocześnie pojazdy stanowią element systemu energetycznego, magazynując energię.

Projekt przedstawia wizję miasta, w którym chcielibyśmy żyć, wizję, w której samochody nie dominują, lecz są schowane przed naszym wzrokiem. Możemy się nimi dzielić i żyć w zielonym mieście. Ulice są nieco zwężone, dostosowane do potrzeb samochodów autonomicznych, elektrycznych, współdzielonych. To jest ta droga, którą chcemy iść – chcemy, żeby wszystkim nam się żyło w mieście coraz lepiej i wygodniej, przy czym ta wygoda nie musi polegać na tym, że będziemy mieć bardzo szerokie ulice, na których jest dużo samochodów. W tym projekcie wygoda jest budowana w zupełnie inny sposób: bliżej dobrej przestrzeni publicznej, natury – mówi Krzysztof Herman, juror konkursu.

Autorzy projektu otrzymali drugą nagrodę w wysokości 10 tys. zł.

Trzecie miejsce zajęli Jan Heymer i Wacław Marat.

Jan Heymer jest absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej (studia inżynierskie) i Politechniki Warszawskiej (studia magisterskie). Obecnie pracuje małym, warszawskim biurze nad projektami w różnych skalach architektoniczno-urbanistycznych. Za swój największy dotychczasowy sukces uważa wejście do finału konkursu na Plac Centralny w Warszawie.

Wacław Marat jest absolwentem Pracowni Multimedialnej Kreacji Artystycznej na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Urodził się w Łodzi, ale od 8. roku życia związany jest ze stolicą. Obecnie pracuje jako projektant, ilustrator, animator, Art Director w agencji reklamowej.

W swojej pracy konkursowej Jan Heymer i Wacław Marat przedstawili koncepcję miejsca przesiadkowego zainspirowaną strukturami tworzonymi przez… bobry.

Ważnym aspektem tej koncepcji jest uspokojenie ruchu oraz tworzenie miasta o bogatych relacjach wewnętrznych, przyjaznego mieszkańcom. Projekt opiera się na modułach łączonych łukowymi przegubami. Pozwala to na dostosowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla pojazdu EZ-GO do potrzeb mieszkańców i połączenie go z przestrzenią dla miejskiej aktywności – może się tam znaleźć np. boisko, plac zabaw, niewielki sklep spożywczy, sala wspólnotowa czy scena.

- Uważam tę pracę za ciekawą, ponieważ proponuje ona modularność i dzięki temu projekt może być dostosowany do bardzo wielu miejsc. W małym miasteczku czy na niewielkim placu kompleks może cechować nieduże zróżnicowanie, ale im więcej będzie wykorzystywanych środków transportu i potrzebnych funkcji, tym bardziej system modularny może być rozbudowany. W tym projekcie ważne było dla mnie też to, że stawia on na pierwszym miejscu miejskie życie i traktuje transport jako usługę, która ma to życie obsługiwać. Samochód nie jest tu na pierwszym planie – mówi Radosław Gajda, juror konkursu.

Autorzy tej pracy otrzymali nagrodę w wysokości 5 tys. zł.

W gronie finalistów znalazły jeszcze dwa zespoły, które otrzymały pamiątkowe dyplomy:
•Aleksandra Dentkowska, Anna Kowalczyk i Aleksandra Zawada (absolwentki Politechniki Warszawskiej)
•Marek Szlęk, Oskar Szymańczyk, Grzegorz Górnikiewicz i Adam Zbroiński (studenci Politechniki Śląskiej).

Laureatów konkursu wyłoniło jury w składzie: Vincent Carré (przewodniczący), Wojciech Drzewiecki, Radosław Gajda, Krzysztof Herman, Małgorzata Kuciewicz, Iga Mościchowska i Agata Szczech.

Z okazji uroczystości wręczenia nagród, która odbyła się 5 czerwca br., Renault EZ-GO samochód koncepcyjny po raz pierwszy przyjechał do Polski. To pierwszy współdzielony pojazd autonomiczny o napędzie elektrycznym zaprojektowany do indywidualnego przewozu lub transportu małych grup. Umożliwia on wyruszenie w drogę ze stacji wynajmu lub z miejsca zgeolokalizowanego przez aplikację. Dzięki temu zachowuje wszystkie zalety aut elektrycznych, ale dodatkowo pozwala kierowcy na odpoczynek w czasie jazdy, a także może być wykorzystywany przez osoby, które nie potrafią prowadzić samochodu.

EZ-GO jest alternatywą dla prywatnych samochodów oraz dla zbiorowego transportu publicznego, metra lub autobusu, ponieważ łączy w sobie elastyczność i komfort transportu indywidualnego ze skutecznością i bezpieczeństwem transportu publicznego.

Policyjna grupa Speed namierzyła „piratów drogowych”

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie