86 lat temu rozpoczęto budowę A4 pod Wrocławiem. Tak powstawała (ARCHIWALNE ZDJĘCIA)

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Udostępnij:
Mija 86lat od rozpoczęcia budowy podwrocławskiego odcinka autostrady A4. Reichsautobahn była budowana przez hitlerowskie Niemcy. Budowę rozpoczęto w marcu 1934 roku. Powstanie drogi miało m.in. pomóc w realizacji planu czteroletniego (1936 - 1939) zapowiedzianego przez Hitlera pod dojściu do władzy. On też symbolicznie wbił pierwszą łopatę na budowie pierwszego odcinka autostrady Rzeszy. Do 1939 roku w hitlerowskich Niemczech oddano do użytku około 4000 km autostrad, w tym właśnie - we wrześniu 1936 roku odcinek Legnica - Wrocław. Niestety, na tej drodze, poza doraźnymi remontami, wymianą dylatacji czy łataniem ubytków nawierzchni, niewiele zmieniło się przez lata. Droga pilnie potrzebuje przebudowy, jednak już wiadomo, że tych prac nie uda się zakończyć szybciej niż w 2030 roku. Zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak powstawała ta droga w latach 1934 - 1936.

Nowe obostrzenia od 1 grudnia

Wideo

Komentarze 87

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
26 marca 2019, 17:43, Igma:

Tu już nie są szczęśliwi.

To są słowa piosenki robotników zatrudnionych przy budowie autostrady.

Brande, to dzisiejsze Pądy. (Opole Zachód)

Unser Lager steht am Waldesrande,

an dem finstern Wald, an dem finstern Wald,

unser Lager trägt den Namen Brande,

und der Name ist so stolz wie der Wald.

Frühmorgens marschieren die Jungs zum Bau,

und der Wind pfeift ihnen ein Lied, pfeift ein Lied,

und alles steht in hellem Morgentau,

wenn die Jungs marschieren zum Bau.

Firma Hoffmann, Firma Brauckmann, Firma Wohle,

sei es trocken oder nass, ob es Sand ist oder Gras,

nicht zu gaffen, nur zu schaffen, die Parole,

ist es Firma Hoffmann oder Wohle.

Nach der Arbeit meldet man,

So und so viel von dem Bau,

wir gaben uns die Mühe,

alles stimmt, Herr Lagerführer.

In der Nacht, in der Nacht,

steht SA-Mann auf der Wacht,

und der Wald im Schneegewande

singt das Lied vom Lager Brande.

Nasz obóz leży na skraju lasu,

w ciemnym lesie, w ciemnym lesie,

nasz obóz nazywa się Brande,

a imię jest dumne jak las.

Wczesnym rankiem chłopcy maszerują do budynku

a wiatr śpiewa im pieśń, śpiewa pieśń,

i wszystko jest w jasnej porannej rosie,

kiedy chłopcy maszerują na budowę.

Hoffmann Company, Brauckmann Company, Wohle Company,

czy to sucho czy mokro, czy to piasek czy trawa,

nie gapić się, tylko stworzyć hasło,

czy to Hoffmann czy Wohle.

Po pracy zgłoś się

Tak i tak dużo budynku

podjęliśmy trud

wszystko się zgadza, Herr Lagerführer.

W nocy, w nocy

jest pracownikiem SA na warcie,

i las w śniegu

śpiewa piosenkę o obozie Brande.

G
Gość
31 marca 2019, 19:22, Taki jeden :

Tylko proszę sobie wziąść pod uwagę to że w tamtych czasach takie drogi nie były tak eksploatowane tak jak teraz i to przez tak ciężkie pojazdy. Pozdrawian

7 lutego 2020, 8:29, Gość:

Dzisiejsze TIR'y nie są cięższe od czołgów Rzeszy.

Podstawowy czołg niemiecki okresu II wojny światowej PzKpfw IV został opracowany w 1936 roku. Miał on masę od 18 ton w przypadku pierwszych wersji do 32 ton dla wersji budowanych pod koniec działań wojennych.

TIRy : masa całkowita pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 13 marca 2003 r. może wynosić 42 tony.

k
klos

Pierwszą łopatę wbił ... Adolf!

G
Gość
27 marca 2019, 11:15, sens:

Jesteś szwabem , że ujadasz na Polaków?. Bo jak widzę masz kłopoty z poprawną polszczyzną. Poziom tajnej szkółki u proboszcza?

7 lutego, 08:34, Gość:

Autor jest zadeklarowanym germano- i judeofilem. Wstydzi się, że jest Polakiem.

7 lutego, 09:23, vOppeln:

Czyli jednak polactwo (prawdziwe i katolskie) zawdziecza Hitlerowi jeszcze rozpoczecie budowy autostrad a nie tylko obozy do eksterminacji Zydow.

trzep dalej pod kołdrą piwniczaku

G
Gość
7 lutego, 09:45, hehehe:

nasz furerek z nowogrodzkiej też wbił pierwszą łopatę przy przekopie Mierzei Wiślanej - bierze przykład ze swego idola

hehehehe śmieszne, może wpadniesz wystąpić na mazurskiej nocy kabaretowej? chyba miałeś już propozycje..

h
hehehe

nasz furerek z nowogrodzkiej też wbił pierwszą łopatę przy przekopie Mierzei Wiślanej - bierze przykład ze swego idola

v
vOppeln
27 marca 2019, 11:15, sens:

Jesteś szwabem , że ujadasz na Polaków?. Bo jak widzę masz kłopoty z poprawną polszczyzną. Poziom tajnej szkółki u proboszcza?

7 lutego, 08:34, Gość:

Autor jest zadeklarowanym germano- i judeofilem. Wstydzi się, że jest Polakiem.

Czyli jednak polactwo (prawdziwe i katolskie) zawdziecza Hitlerowi jeszcze rozpoczecie budowy autostrad a nie tylko obozy do eksterminacji Zydow.

G
Gość
27 marca 2019, 11:15, sens:

Jesteś szwabem , że ujadasz na Polaków?. Bo jak widzę masz kłopoty z poprawną polszczyzną. Poziom tajnej szkółki u proboszcza?

Autor jest zadeklarowanym germano- i judeofilem. Wstydzi się, że jest Polakiem.

G
Gość
6 lutego, 10:48, znawca tematu:

Niemiecka gazeta. Wszystko jasne. Sentyment do socjalizmu narodowego?

Autor jest zadeklarowanym germano- i judeofilem. Wstydzi się, że jest Polakiem.

G
Gość
31 marca 2019, 19:22, Taki jeden :

Tylko proszę sobie wziąść pod uwagę to że w tamtych czasach takie drogi nie były tak eksploatowane tak jak teraz i to przez tak ciężkie pojazdy. Pozdrawian

Dzisiejsze TIR'y nie są cięższe od czołgów Rzeszy.

G
Gość
6 lutego, 11:03, automaniak:

prawda jest taka ze gdyby dolny slak po wojnie zostal by po stronie niemieckiej to dzis bysmy jezdzili 4 pasami po obu stronach, rownymi , z pasem awaryjnmym, kocimi oczkami oddzielajacymi kazdy pas aby we mgle bylo widac droge. Tego ostatniego nie doczekamy sie na zadnym wiekszym odcinku autostradowym w polsce , bo przeciez po co komu sa kocie oczka i przeciez to wydawanie kasy w bloto.....

6 lutego, 22:20, Gość:

Gdyby Dolny Śląsk został po stronie niemieckiej to mógłbyś powiedzieć "że jechałem autostradą w Niemczech w okolicach Breslau,u nas w Polsce na wschodzie takiej nie ma"

Tu nie chodzi o Niemcy. Chodzi o Ruskich, ZSRR i jak zniszczyli PRL i dalej niszczą RP w opozycji do tego jak po drugiej stronie żelaznej kurtyny Plan Marshalla wpompował kasę w Europę Zachodnią.

x
xxx

Dlaczego ten artykuł pojawia się regularnie 3 czy 4 razy w roku, co roku?

G
Gość
6 lutego, 11:03, automaniak:

prawda jest taka ze gdyby dolny slak po wojnie zostal by po stronie niemieckiej to dzis bysmy jezdzili 4 pasami po obu stronach, rownymi , z pasem awaryjnmym, kocimi oczkami oddzielajacymi kazdy pas aby we mgle bylo widac droge. Tego ostatniego nie doczekamy sie na zadnym wiekszym odcinku autostradowym w polsce , bo przeciez po co komu sa kocie oczka i przeciez to wydawanie kasy w bloto.....

Gdyby Dolny Śląsk został po stronie niemieckiej to mógłbyś powiedzieć "że jechałem autostradą w Niemczech w okolicach Breslau,u nas w Polsce na wschodzie takiej nie ma"

a
automaniak

prawda jest taka ze gdyby dolny slak po wojnie zostal by po stronie niemieckiej to dzis bysmy jezdzili 4 pasami po obu stronach, rownymi , z pasem awaryjnmym, kocimi oczkami oddzielajacymi kazdy pas aby we mgle bylo widac droge. Tego ostatniego nie doczekamy sie na zadnym wiekszym odcinku autostradowym w polsce , bo przeciez po co komu sa kocie oczka i przeciez to wydawanie kasy w bloto.....

z
znawca tematu

Niemiecka gazeta. Wszystko jasne. Sentyment do socjalizmu narodowego?

Dodaj ogłoszenie