8 mitów rowerowych

Redakcja
Panuje przekonanie, że na rowerze pracują wyłącznie dolne partie naszego ciała. Dlatego obalamy pewne mity i przedstawiamy zalety jazdy na rowerze, które można mnożyć w nieskończoność.

1. Od jazdy na rowerze powiększają się łydki - szczególnie kobietom.
Panuje przekonanie, że na rowerze pracują wyłącznie dolne partie naszego ciała. Dodatkowo, najczęściej Panie, obawiają się nadmiernego wzrostu łydek. Zupełnie niepotrzebnie! Rower angażuje większość naszych mięśni - od rąk, grzbietu, brzucha przez biodra po nogi. Co jest natomiast ważne w kontekście tego mitu: nie możemy przesadzać z obciążeniem podczas pedałowania. Najbardziej wskazanym tempem jest 80 do 90 obrotów korbą na minutę. Jeśli uważamy, że jest to zbyt wiele, powinniśmy kierować się własnym odczuciem, pamiętać o zachowaniu lekkości pedałowania. Takie podejście skutkuje wysmukleniem łydek! Zalety jazdy na rowerze można mnożyć w nieskończoność. Jest to gwarancja zdrowia i dobrego samopoczucia.

2. Rower jest niewygodny
Najczęstszym powodem poczucia braku komfortu podczas jazdy na rowerze jest źle dobrana wielkość roweru bądź nieprawidłowo dopasowane do nas jego elementy. Zatem jak je dopasować? Zaczynamy od wyboru odpowiedniej kategorii roweru - np.rower cross. Kluczowym elementem jest odpowiednio dopasowany rozmiar ramy. Pozycję komfortową natomiast uzyskujemy przez właściwe ustawienie siodła, kierownicy i mostka, klamek hamulcowych itd. Wyposażenie roweru, które dodatkowo wpływa na poprawę jakości jazdy to przede wszystkim: siodło, chwyty kierownicy oraz pedały. Jeśli cierpimy na bóle kręgosłupa, wybierajmy rowery gwarantujące bardziej wyprostowana pozycję. Jeśli bolą nas kolana, dobierajmy niższe obciążenia podczas jazdy. Odpowiednio dobrany rower gwarantuje nam zdrowy, przyjemny i komfortowy ruch.

3. Dobry rower musi mieć amortyzator, hamulce tarczowe i szerokie opony
Dobry rower to taki, który odpowiada Twoim potrzebom. Nie zawsze amortyzator czy hamulce tarczowe są wskazanym elementem wyposażenia roweru. Na drogach asfaltowych bardzo ważnym elementem jest sztywność roweru, dlatego najczęściej wybierane są rowery z blokadą amortyzatora. Bardzo dobrą alternatywą są natomiast takie, ze sztywnym widelcem. Zarówno amortyzatory jak i hamulce tarczowe wymagają większej troski o ich działanie, a więc częstsze serwisowanie. Szerokie opony świetnie sprawdzają się w trudniejszym terenie - lasy, góry. W jakichkolwiek innych warunkach, szczególnie na drogach utwardzonych sprawiają, że rower toczy się ciężej i wymaga od nas większego wysiłku.

4. Jak rower, to najlepiej "góral"
Przez wiele lat do sklepów rowerowych chodziło się po rower górski. Powszechnie uznawano, że jest to najlepszy i najbardziej uniwersalny rower. Nic bardziej mylnego - obecnie konstruktorzy dwoją się i troją nad przystosowaniem naszego ulubionego pojazdu do warunków jego wykorzystania, naszych preferencji, umiejętności jazdy, wzrostu itd. Do miasta wybierajmy rowery miejskie, na wycieczki w teren - trekkingowe i crossowe, w góry i trudny teren - górskie, na szosę - szosowe itd.

5. Rowerem jeżdżą ci, których nie stać na samochód
Coraz częściej rower staje się podstawowym środkiem transportu. Coraz chętniej dojeżdżamy nim do pracy, na spotkania ze znajomymi, na zakupy. Rower stał się nieodłącznym elementem zdrowego stylu życia. Sam w sobie posiada również wiele cech, którymi wygrywa z samochodami przy poruszaniu się po mieście. Niejednokrotnie pozwala zaoszczędzić czas, daje możliwość bezpośredniego dotarcia w praktycznie każde miejsce. Staje się zatem bardziej świadomym wyborem, niż tylko rezygnacją z samochodu. Dodatkowo najwięksi pasjonaci kolarstwa bardzo często posiadają rowery, których wartość znacznie przewyższa cenę niejednego samochodu wysokiej klasy. Płaci się wtedy głównie za najnowsze rozwiązania technologiczne, materiały, z których jest wykonany, bardzo niską wagę. Są to prawdziwe dzieła sztuki i egzemplarze stworzone przez naukowców, będące wynikiem laboratoryjnych badań i testów w najbardziej ekstremalnych warunkach.

6. Rower służy najwyżej kilka miesięcy w roku
Faktem jest, że najwięcej rowerzystów pojawia się na ulicach wiosną i latem. Zachęca do tego przede wszystkim słońce i wysoka temperatura. W naszym klimacie rzadko jednak występują warunki pogodowe, które nie pozwalają na jazdę na rowerze - wystarczy odpowiednio się do tego przygotować. W chłodniejsze dni pamiętajmy o przynajmniej dwóch warstwach odzieży najlepiej termoaktywnej, kiedy jest wilgotno, dodatkowo wyposażmy nasz rower w błotniki, wieczorami i nocą bezwzględnie pamiętajmy o odpowiednim oświetleniu. Nie rezygnujmy z ruchu, bo za oknem 5 a nie 25 stopni Celsjusza. Po prostu przygotujmy się do niego.

7. Aby jeździć potrzebuję tylko rower
Aby jeździć na rowerze faktycznie potrzebujemy najpierw rower. Kiedy jednak już się na ten rower wybierzemy wiele okoliczności wymaga od nas posiadania konkretnego dodatkowego wyposażenia. I tak na przykład - wycieczka się przedłuża, zapada zmrok, bezwzględnie musimy dysponować oświetleniem poprawiającym nasze bezpieczeństwo. Podczas jazdy poluźniła się manetka, utrudnia nam zmianę biegów, przydałby się mały niezbędnik z odpowiednimi kluczami do jej dokręcenia. Podobnych sytuacji moglibyśmy mnożyć bez końca, pamiętajmy jednak o podstawowym doposażeniu roweru m.in. w oświetlenie, zapięcie, podręczny niezbędnik itd. Pamiętajmy również o własnym bezpieczeństwie, zakładajmy kask, rękawiczki, odpowiednią odzież, okulary.

8. Rower jest bezobsługowy
"Skoro wydałem na rower tyle pieniędzy, to powinien jeździć bez awarii wiele lat" - bardzo popularny tok rozumowania. Z posiadaniem roweru jest trochę jak z posiadaniem pupila, musimy o niego dbać. W tym wypadku oznacza to po pierwsze regularne wykonywanie podstawowych czynności konserwacyjno-serwisowych, takich jak czyszczenie, smarowanie, pompowanie. Po drugie musimy pamiętać o profesjonalnym serwisancie, który wyreguluje nam przerzutki, hamulce, sprawdzi naciąg szprych w kołach, amortyzację itd. Każdy rower może nam służyć wiele lat, nawet całe życie. Bardzo wiele zależy od naszego podejścia i zaangażowania. Zawsze lepiej jest zapobiegać niż leczyć.

Rewolucja w aptekach. Farmaceuta jak lekarz?

Wideo

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
AG

I O TO CHODZI ŻEBYŚ PŁACIŁ PŁACIŁ KASKĘ NABIJAŁ.
ŁAŃCUCH ROWEROWY NA 1-2 SEZONY
OPONY NAJLEPIEJ Z RAZ NA MIESIĄC

M
Mike

Artykuł zawiera lokowanie produktu...

P
Paweł

a niby nie są odśnieżane? o ile pamiętam to droga rowerowa jest z reguły tam gdzie chodnik, lub jezdnia więc siłą rzeczy jest odśnieżane

z
z

JEstem przeciwnikiem silowego reklamowania rowerow w miescie Wroclaw. W PL nie doszlismy jeszcze rozwojem do stadium ktore jest w zachodniej Europie. Zamiast nadal rozwijac komunikacje samochodowa pro5 w deszczu. Nie wspomne juz o tym ze wielu ludzi ma schorowane stawy i nie moze jezdzic rowerami a nie chce korzystac z brudnego i zasmierdzonego mpk

A
Andek

Od czasu jak mi profesjonalny serwisant poradził zakup nowego roweru ("ten przyprowadzony to złom") przestałem mieć do nich zaufanie. Sam zacząłem serwisować. Minęło 1,5 roku (przejechałem 10tyś km) i nadal rower spełnia swoje zadanie! Niestety o dobrego fachowca teraz trudno. Same darmozjady. Najlepiej jakby nic się nie narobił, a zarobił.

a
abys@wp.pl

Ja tak robię no i co? Nie wiem do czego jest potrzebna gwarancja do RS. Budowa prosta jak konstrukcja cepa. Materiały jak serwisować są w sieci. J-li nie ma w RS wad produkcyjnych to nie ma prawa się zepsuć (nie mylić ze: zużyć). Ponadto, RS nie ma plomb gwarancyjnych. Centrowanie, odpowietrzanie; to nie jest wiedza tajemna. Pozdrawiam.

P
Paweł

Pytanie dlaczego nie zrobiono przy okazji tego obalania mitu przepisy ruchu drogowego. Kierowcą może być osoba która ma świadectwo przejścia kursu. Rowerzystą może być każdy czy zna czy nie zna przepisów.
Tak jestem rowerzystą i motocyklistą i kierowcą samochodu. Zróbcie coś takiego. oszczędzi to nieprzyjemności i rowerzystą i innym uczestnikom ruchu.

a
amor

proponuję samemu serwisować amortyzatory - tracicie gwarancję od razu! FOX, Rock Shox itd w instrukcjach wymagają regularnych, profesjonalnych serwisów. Proponuję samemu centrować koła, odpowietrzać hamulce... naprawdę myślicie, że można wszystko zrobić samemu? bierzcie za to pełne konsekwencje. rower to nie jest bułka z masłem, a właśnie te drogie wymagają najwięcej pracy i umiejętności.

J
Jeżdżę w kasku

Od kilku lat jeżdżę w kasku - w dyscyplinie zjazdowej i na treningach. Kask wielokrotnie uratował mi życie przy dużo wyższej prędkości niż 20 km/h - mówię to z doświadczenia i biorę za to pełną odpowiedzialność! Gratuluję naukowego podejścia do życia. Mam nadzieję, że wszyscy, którzy to czytają mają również własne przemyślenia. Mam również nadzieję, że o ile nie sobie, to dzieciom kask zakładasz. Nawet guz może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia!

J
Jeżdżę w kasku

Jeżdżę w DH, kask wielokrotnie uratował mi życie, mówię to z pełną świadomością. Prędkości często są dużo wyższe niż 20km/h. Wszystkie treningi odbywam w kasku, jest to naturalna konsekwencja dbania o własne bezpieczeństwo i zwyczajna odpowiedzialność. Oczywiście, że nie mam wpływu na to jak jeżdżą kierowcy samochodów, oczywiście, że wszystkiego nie przewidzę, ale nawet guz może zagrażać naszemu życiu. Gratuluję naukowego podejścia do życia. Na pewno jest Ci z tym lepiej. Wszyscy natomiast, którzy to czytają na szczęście mają własne przemyślenia...

P
PJX

na zaśnieżonej ddr, to miast (czytaj: podatnik) zapłaci odszkodowanie temuż rowerzyście...

d
d

to analogicznie nie odśnieżajmy ulic

P
Paweł

Jeszcze by tego brakowalo zeby osniezac drogi rowerowe

m
maciek

To nieprawda,że tylko z temperaturą trzeba zmagać się w zimie. To najmniejszy problem.
Przejeździłem całą zimę i kilka warstw śniegu (dolne zamrożone) na drogach dla rowerów uniemożliwiało normalną jazdę. Tylnym kołem zarzuca we wszystkie strony, łatwo stracić równowagę. Wielką ulgą było, gdy DDR się kończył i "musiałem" zjechać na ulicę. Przypomnę tylko, że miasto oszczędza na odśnieżaniu DDR.

M
Mrn

Kask rowerowy chroni przed niezagrażającymi życiu upadkom przy prędkościach nieprzekraczających 20 km/h. Innymi słowy, chroni przed nabiciem sobie guza. Powyżej tej prędkości zaczyna być niebezpieczny, zwiększając ryzyko urazów skręceniowych. Ponadto, badania wskazują, że zwiększa o 14% prawdopodobieństwo znalezienia się w wypadku, bo kierowcy zachowują się bardziej niebezpiecznie wobec rowerzysty w kasku i daje on poczucie fałszywego bezpieczeństwa. Żeby było śmieszniej, kaski są testowane tylko na upadki na koronę kasku (a nie np. na boki), czyli na okoliczności, które praktycznie nigdy nie występują. Odrobiłem swoje lekcje. Nie ma żadnych dowodów na to, że kask poprawia bezpieczeństwo, a są przesłanki na coś wręcz przeciwnego.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3