Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

300 milionów złotych na obwodnicę Wałbrzycha. Budują ją od 20 lat

Paweł Gołębiowski
Wałbrzyską obwodnicę zaczęto budować w blisko 20 lat temu. Elementy, które wtedy powstały, dziś są już praktycznie w ruinie
Wałbrzyską obwodnicę zaczęto budować w blisko 20 lat temu. Elementy, które wtedy powstały, dziś są już praktycznie w ruinie Dariusz Gdesz / Polskapresse
Ministerstwo Rozwoju przyznało dotację na budowę zachodniej obwodnicy Wałbrzycha. Więcej dostały tylko Kraków i Świnoujście. Wrocław nie dostał nic. Wałbrzyską obwodnicę zaczęto budować w blisko 20 lat temu. Elementy, które wtedy powstały, dziś są już praktycznie w ruinie.

Wałbrzych będzie miał zachodnią obwodnicę. To już pewne. Są bowiem pieniądze na jej wybudowanie. W Ministerstwie Rozwoju rozstrzygnięto konkurs na dofinansowanie unijne inwestycji drogowych w miastach na prawach powiatu. Do podziału było 2,15 mld zł. Pieniądze rozdysponowano wśród 16 miast. Wałbrzych na budowę obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 35, dostał 296,8 mln zł. Więcej dostały tylko: Kraków - 310,2 mln zł i Świnoujście - 775,7 mln zł (na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin ). Szacuje się, że to około 85 procent potrzebnej kwoty.

- To wielki sukces wszystkich, którzy starali się o to od ponad 20 lat - mówi Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha.

O dokończenie budowy niespełna sześciokilometrowego odcinka drogi, mającego wyprowadzić ruch pojazdów z centrum Wałbrzycha, a ściślej z ciągu ulic: Armii Krajowej - Wrocławska starały się kolejne ekipy rządzące Wałbrzychem. Pomagali też m.in. tutejsi parlamentarzyści. Do rozpoczętej ponad 20 lat temu budowy nie udawało się jednak powrócić. Potrzebne były olbrzymie pieniądze.

- Od czasów II wojny światowej nie realizowano tu inwestycji o takiej wartości - mówią w urzędzie miejskim. Prezydent Szełemej podkreśla, że już budowa obwodnicy będzie wielkim impulsem do rozwoju miasta. W okolicy są kopalnie kruszywa i firmy budowlane mogące prowadzić prace. Szacuje się, że całkowita wartość inwestycji to około 400 mln zł. Do blisko 300 mln z ministerstwa, Wałbrzych ma dołożyć około 50 mln zł ze swojego budżetu. Do tego 46 mln zł, na budowę fragmentu drogi znajdującego się poza obszarem gminy, da Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ten fragment to teren Szczawna-Zdroju. Obwodnica Wałbrzycha ma bowiem także wielkie znaczenie dla sąsiadującego z nim uzdrowiska.

- Chcielibyśmy w tym roku wyłonić wykonawcę. W 2020 roku, po zakończeniu prac, Wałbrzych będzie już zupełnie innym miastem - mówi Krzysztof Szewczyk, dyrektor Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu.

Obwodnica Wałbrzycha będzie dwujezdniowa - ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W jej ciągu wybudowane zostaną m.in. trzy wiadukty, kładka i przejście podziemne dla pieszych oraz dwa węzły drogowe: węzeł Żeromskiego i węzeł Reja. W planie jest też budowa ekranów akustycznych, oświetlenia drogi, sieci kanalizacji deszczowej i zbiorników retencyjnych oraz przebudowa istniejącej infrastruktury technicznej, takiej jak sieci naziemne i podziemne.

Jadąc od Wrocławia wjedziemy na obwodnicę w okolicach wiaduktu nad ul. Wieniawskiego, a wyjedziemy przy pl. Grunwaldzkim.

Przy okazji budowy obwodnicy, w Wałbrzychu zostanie przebudowanych około 5 km sąsiadujących z nią ulic.

- Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu. Także ministrowi Mateuszowi Morawieckiemu - mówi prezydent Roman Szełemej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska