Robotnicy będą szlifować szyny na Podwalu (od ul. Świdnickiej do ul. Sądowej), Pomorskiej (od pl. Staszica do ul. Dubois) oraz na ul. Olszewskiego.
Szlifowanie torów wygładza ich powierzchnię. Z kolei dzięki tzw. napawaniu uzupełniane są ubytki powstające na powierzchni szyny. W ten sposób poprawione zostaną rozjazdy na moście Osobowickim i pl. Dominikańskim, a także łuki na torach na ulicach: Dyrekcyjnej i Ślężnej.
Szlifowanie metra toru tramwajowego kosztuje ok. 30 zł. Jego napawanie to wydatek 250 zł. Remont jednego metra torowiska to koszt 4-6 tys. zł.
Do przetargu na poprawę stanu torów stanęły dwie firmy. Tańszą ofertę ( 144 tys. zł) złożyła firma Asmo z Gdyni. Torowiska mają być poprawione do końca sierpnia tego roku. Dzięki tym pracom jazda tramwajami będzie cichsza, a drgania spowodowane ich przejazdem w mniejszym stopniu zniszczą nawierzchnię ulicy. Zmniejszy się także prawdopodobieństwo wykolejenia tramwaju.
- Im częściej tory są szlifowane, tym mniejsze jest ryzyko, że trzeba je będzie wymieniać. Niestety, we Wrocławiu robi się to zbyt rzadko - mówi dr inż. Igor Gisterek z Zakładu Infrastruktury Transportu Szynowego Politechniki Wrocławskiej. - Takie prace powinny być prowadzone na okrągło, a nie raz do roku. Tory tramwajowe mogą służyć przez wiele lat. Ale należy odpowiednio je traktować, by wytrzymały jak najdłużej - dodaje ekspert.
Według niego, we Wrocławiu w fatalnym stanie jest wiele szyn tramwajowych - chociażby te na ul. Reymonta, a także na ul. Trzebnickiej.
- Stan torowisk sprawdzany jest raz na pięć lat. A powinny być monitorowane co pół roku, by móc do razu naprawiać ubytki - dodaje Igor Gisterek. -Pieniądze włożone w bieżące utrzymanie szyn tramwajowych zawsze zwracają się wielokrotnie.
- Raport o stanie technicznym został wykonany w grudniu 2011 r. W porównaniu do przedniego raportu z 2006 r. odnotowano wzrost odcinków w stanie bardzo dobrym i dobrym oraz znaczący spadek liczby odcinków ocenionych źle i bardzo źle - twierdzi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. - Ocenę stanu złego i bardzo złego otrzymało 5 proc. torowisk, włączając w to odcinki nie wykorzystywane do ruchu.
W Wieloletnim Planie Inwestycyjnym miasta zapisane są generalne remonty torowisk m.in. na ul. Curie-Skłodowskiej, Nowowiejskiej czy Przyjaźni. Na tej ostatniej prace mają zakończyć się w tym roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?