3 km torowisk dla tramwajów do remontu. Ekspert: miasto za mało na to wydaje

Bartosz Józefiak
Piotr Wojnarowicz
Latem tego roku do naprawy trafią kolejne torowiska dla tramwajów we Wrocławiu - o łącznej długości ok. 3 km. To o tyle ważne, że według części ekspertów tory we Wrocławiu są źle utrzymywane.

Robotnicy będą szlifować szyny na Podwalu (od ul. Świdnickiej do ul. Sądowej), Pomorskiej (od pl. Staszica do ul. Dubois) oraz na ul. Olszewskiego.

Szlifowanie torów wygładza ich powierzchnię. Z kolei dzięki tzw. napawaniu uzupełniane są ubytki powstające na powierzchni szyny. W ten sposób poprawione zostaną rozjazdy na moście Osobowickim i pl. Dominikańskim, a także łuki na torach na ulicach: Dyrekcyjnej i Ślężnej.

Szlifowanie metra toru tramwajowego kosztuje ok. 30 zł. Jego napawanie to wydatek 250 zł. Remont jednego metra torowiska to koszt 4-6 tys. zł.

Do przetargu na poprawę stanu torów stanęły dwie firmy. Tańszą ofertę ( 144 tys. zł) złożyła firma Asmo z Gdyni. Torowiska mają być poprawione do końca sierpnia tego roku. Dzięki tym pracom jazda tramwajami będzie cichsza, a drgania spowodowane ich przejazdem w mniejszym stopniu zniszczą nawierzchnię ulicy. Zmniejszy się także prawdopodobieństwo wykolejenia tramwaju.

- Im częściej tory są szlifowane, tym mniejsze jest ryzyko, że trzeba je będzie wymieniać. Niestety, we Wrocławiu robi się to zbyt rzadko - mówi dr inż. Igor Gisterek z Zakładu Infrastruktury Transportu Szynowego Politechniki Wrocławskiej. - Takie prace powinny być prowadzone na okrągło, a nie raz do roku. Tory tramwajowe mogą służyć przez wiele lat. Ale należy odpowiednio je traktować, by wytrzymały jak najdłużej - dodaje ekspert.

Według niego, we Wrocławiu w fatalnym stanie jest wiele szyn tramwajowych - chociażby te na ul. Reymonta, a także na ul. Trzebnickiej.

- Stan torowisk sprawdzany jest raz na pięć lat. A powinny być monitorowane co pół roku, by móc do razu naprawiać ubytki - dodaje Igor Gisterek. -Pieniądze włożone w bieżące utrzymanie szyn tramwajowych zawsze zwracają się wielokrotnie.

- Raport o stanie technicznym został wykonany w grudniu 2011 r. W porównaniu do przedniego raportu z 2006 r. odnotowano wzrost odcinków w stanie bardzo dobrym i dobrym oraz znaczący spadek liczby odcinków ocenionych źle i bardzo źle - twierdzi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. - Ocenę stanu złego i bardzo złego otrzymało 5 proc. torowisk, włączając w to odcinki nie wykorzystywane do ruchu.

W Wieloletnim Planie Inwestycyjnym miasta zapisane są generalne remonty torowisk m.in. na ul. Curie-Skłodowskiej, Nowowiejskiej czy Przyjaźni. Na tej ostatniej prace mają zakończyć się w tym roku.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 23

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

h
hehe

"Robotnicy będą szlifować szyny na Podwalu (od ul. Świdnickiej do ul. Sądowej), Pomorskiej (od pl. Staszica do ul. Dubois) oraz na ul. Olszewskiego."

Czy taki remont będzie się wiązał z koniecznością zamknięcia torowiska?

l
l

Chyba tylko "ekspert" Wild, i p. Mazur, uważa, że utrzymane są dobrze :D Ale oni jeżdżą samochodami... więc widzą dokładniej :P

t
terminator

Przecież tam jedna wielka rdza, którą widać na kostce - jakiś film będą kręcić, czy co?

k
karol

syf,brud i ubóstwo w tym miescie

i
inżynier

Pewnie wszystkie i jeszcze bardzo dużo by zostało. Ale władze podjęły decyzję o budowie stadionu, więc nie ma na tory i na wiele innych "zbędnych" rzeczy w mieście. A gdzie indziej możemy się naczytać jak to miasto stawia na komunikację publiczną. W rzeczywistości priorytetem rozwoju miasta jest piłka nożna (budowa stadionu, ciągłe dokładanie do jego utrzymania, inwestowanie w spółkę "WKS Śląsk Wrocław" S.A. oraz ciągłe dokładanie milionów do jej utrzymania (bo spółka sama nie potrafi zarobić)

D
Dark

Dynamiczne miasto dynamicznej chałtury....
Niech mnie ktoś poprawi, ale to torowisko na Podwalu już szlifowano... tak na chwilę, do najbliższego remontu. Remont ulicy zrobiony, tory stare ale jare i w stanie doskonałym, i co, znów szlifierki ?
A bezpieczeństwo pasażerów ? Dzwony powykolejanych tramwajów ? Przestoje MPK przy byle awarii i całkowity brak możliwości połączeń zastępczych ?
MPK (ZDiUM) powinno płacić odszkodowania ludziom i firmom za straty. Może by wtedy pomyśleli o prawdziwe inwestycjach... O "komforcie" pełzania po Wrocławiu nie wspominając.
Ale wtedy trzeba będzie rozebrać na cegły i sprzedać Velvet Arenę - dumę PRezydenta....

U
Uważny czytelnik

Gazeta powinna jedynie zwrócić uwagę, że wszystkie dane są niespójne - ktoś podawał dane z sufitu. Magistrat? MPK? Spec z Polibudy? Wszyscy? Ale to trzeba być dziennikarzem, żeby to widzieć - a nie bezkrytycznym informatorem.

M
Michał Zawiski

było remontowane torowisko między grabową a pilczycami

.

oszczędności, cięcia, wazniejsze wydatki..........przecież we Wrocłąwiu to norma....ESK się zbliża, zapomnijcie i zwiększeniu wydatków na utrzymanie infrastruktury

w
wania

Spawamy sobie stal, gorzej napawamy czoło szyny. Co zrobi roztopiony metal po ostygnięciu? Skurczy się. Co zrobi szyna? Zrobi się z niej banan, jakby na giętarce robili obręcz. Co będzie z takimi torami na słabej nie remontowanej od mieszka ! podbudowie? Skocznia małysza

w
wania

Bo tacy matematycy są w gazecie:"Do przetargu na poprawę stanu torów stanęły dwie firmy. Tańszą ofertę ( 144 tys. zł) złożyła firma Asmo z Gdyni." + "o łącznej długości ok. 3 km." 144000zł/3000m = 48zł/m. Czyli taniej niż malowanie białych linii na jezdni dla samochodów. Coś ponad 400zł/m2, a linia ma z 20cm. Wracając do ceny 48zł/m. Magistrat podał szlifowanie 30zł/m oraz napawanie za 250zł.

k
kwaskowy zapach

Nie? Aaa, to dziękuję!

a
a nie

prostować co kilka lat.
A remont należy wykonać od grabowej po samą pętle bo przy hotelu BUGATTI łuki robią się kwadratowe !!!!

Y
Yo

Co to znaczy wieloletni plan? Myślę, że do czasu remontu wydarzy się jakaś tragedia, bo tory na Nowowiejskiej miejscami wiszą nad jezdnią, Dziury są ooogromne i jest ich mnóstwo na odcinku Prusa-Reja. A może chodzi o to, aby doprowadzić do zawalenia się leżących przy Nowowiejskiej starych kamienic pękających pod wpływem drgań spowodowanych przez przejeżdżające i dudniące tramwaje...

k
kwaskowy zapach

Pytanie do p. Ewy Mazur - czy w obu raportach zastosowano takie same kryteria oceny?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3