1300 osób zatrudni fabryka Mercedesa w Jaworze. Oprócz silników będą tam również produkować baterie

Mateusz Różański
Cztery lata temu Mercedes ogłosił, że zainwestuje w Jaworze na Dolny Śląsku. Kreślono wówczas ambitne plany zainwestowania w naszym regionie miliardów złotych i stworzenie przeszło tysiąca miejsc pracy. I co? Koncern zatrudnił właśnie w swoim zakładzie tysięcznego pracownika, a inwestycję tylko do dziś szacuje się na ponad 3 miliardy złotych.
Cztery lata temu Mercedes ogłosił, że zainwestuje w Jaworze na Dolny Śląsku. Kreślono wówczas ambitne plany zainwestowania w naszym regionie miliardów złotych i stworzenie przeszło tysiąca miejsc pracy. I co? Koncern zatrudnił właśnie w swoim zakładzie tysięcznego pracownika, a inwestycję tylko do dziś szacuje się na ponad 3 miliardy złotych. materiały prasowe
Z taśm produkcyjnych jaworskiej fabryki zjechało już prawie 60 tysięcy silników konwencjonalnych, a to dopiero początek. Z końcem września ruszyła pierwsza z trzech linii produkcyjnych baterii elektrycznych. Docelowo fabryka będzie produkować 100 tys. baterii do napędów typu plug-in hybrid i pojazdów w pełni elektrycznych. Obie fabryki Mercedesa - silników i baterii planują zatrudnienie ok. 1300 osób.

Jaworski zakład Mercedesa zajmuje powierzchnię ok. 50 hektarów. Powstają tam czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne oraz baterie elektryczne. To także pierwsza całkowicie bezemisyjna fabryka koncernu Daimler - zakład jest w 100 proc. zasilany energią odnawialną z pobliskiej farmy wiatrowej Taczalin, a ciepło jest produkowane z biomasy.

Od listopada 2019 r. do dziś w Jaworze wyprodukowano już prawie 60 tys. silników diesla o mocy: 110 KW/160 KMH, 140 KW/190 KMH. Z taśm produkcyjnych zjeżdżają silniki do kompaktowych modeli Mercedesów klasy: A, CLA, GLA, B oraz flagowych modeli klasy: C, GLC, E i S.

Fabryka Mercedesa w Jaworze będzie docelowo produkować 500 tys. silników rocznie.

- Cieszymy się, że jaworska produkcja zwiększa bilans polskiego eksportu. Wszystkie silniki „Made in Poland” trafiają do naszych fabryk na świecie. Wkrótce to samo będziemy mogli powiedzieć o bateriach elektrycznych – mówi dr Andreas Schenkel, CEO Mercedes-Benz Manufacturing Poland, spółki zarządzającej zakładem. – Produkcja baterii do pojazdów plug-in hybrid rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu wraz z uruchomieniem pierwszej z trzech linii produkcyjnych. Kolejne dwie ruszą w pierwszym kwartale przyszłego roku. Docelowo jaworska fabryka będzie produkować ponad 100 tys. baterii do napędów typu plug-in hybrid i do pojazdów w pełni elektrycznych – dodaje.

Oprócz uruchomienia produkcji baterii elektrycznych, spółka świętuje także zatrudnienie tysięcznego pracownika, a właściwie pracownicy. To ewenement w sieci fabryk Mercedesa, gdzie średnio udział kobiet w załodze nie przekracza 15 proc.

– Nie ma innowacyjności bez różnorodności wieku, płci, pochodzenia czy wykształcenia. Innowacje powstają w zróżnicowanym kulturowo i społecznie środowisku. Polska jest krajem dość homogenicznym, ale dbamy o tę różnorodność np. aktywnie zachęcając do pracy kobiety. One doskonale sobie radzą w fabryce high-tech i stanowią już 40 proc. całej załogi. To dowód na to, że udało nam się zmienić stereotypowe myślenie o tym, że przemysł i nowe technologie to obszary zarezerwowane dla mężczyzn – mówi dr Ewa Łabno-Falęcka z Mercedesa.

Protest pielęgniarek. Wysoka średnia wieku i niskie płace

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie