Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

12 Elfów przyjedzie do Wrocławia. Prawie dwa razy więcej miejsc w pociągach Kolei Dolnośląskich!

Nadia Szagdaj
Nadia Szagdaj
W ramach 3. etapu inwestycji Koleje Dolnośląskie zakupią 12 nowych pociągów elektrycznych Elf II. Składy przyjadą do nas z zakładów Pesa Bydgoszcz S.A. w czerwcu 2024 roku
W ramach 3. etapu inwestycji Koleje Dolnośląskie zakupią 12 nowych pociągów elektrycznych Elf II. Składy przyjadą do nas z zakładów Pesa Bydgoszcz S.A. w czerwcu 2024 roku Koleje Dolnośląskie
35 zamiast 19 tysięcy miejsc dla pasażerów Kolei Dolnośląskich, a do tego zagęszczenie połączeń aglomeracyjnych i największy tabor pociągów elektrycznych w Polsce. "Chcemy, by mieszkańcy Dolnego Śląska poruszali się szybko i bezpiecznie" - powiedział podczas spotkania z dziennikarzami marszałek województwa Cezary Przybylski. Czym i kiedy? O tym przeczytacie poniżej.

W ramach 3. etapu inwestycji Koleje Dolnośląskie zakupią 12 nowych pociągów elektrycznych Elf II. Składy przyjadą do nas z zakładów Pesa Bydgoszcz S.A. w czerwcu 2024 roku.

"Zakup kolejnych 12 pociągów elektrycznych za kwotę niemal 350 milionów złotych to inwestycja w największą flotę składów Elf II. Łącznie będziemy ich mieć 25" – zaznaczył marszałek Przybylski. - "Zależy nam na tym, aby zwiększyć dostępność transportową, gdyż często decyduje to ona o rozwoju poszczególnych obszarów województwa. Nie tylko ruch towarowy, ale także pasażerski, w tym przemieszczanie się ludzi do miejsc pracy, ułatwi zrównoważony rozwój całego Dolnego Śląska".

"Rozwój kolei jest jednym z naszych priorytetów, który realizujemy od początku tej kadencji" - podkreślił wicemarszałek Marcin Krzyżanowski. - "Dane o pasażerach pokazują, że Dolnoślązacy chcą rozwoju kolei. Kwota poświęcona przez nas na inwestycje w nowoczesny i bezpieczny tabor wynosi prawie 900 milionów złotych".

O największym w historii Kolei Dolnośląskich zamówieniu na pociągi elektryczne, opowiedział także Damian Stawikowski prezes zarządu KD: "Łącznie naszą flotę wzbogaciło 31 nowych pojazdów (w tym hybrydowych – red.) i to w ciągu tej kadencji samorządu, czyli ostatnich dwóch lat. Jesteśmy w trakcie budowy hali serwisowej. Łączny koszt tej inwestycji zatem to około 950 milionów złotych".

Łączna wartość 25 najdłuższych, bo aż pięcioczłonowych pociągów na Dolnym Śląsku to 726 milionów złotych brutto. Są to wyłącznie pociągi elektryczne, co sprawia, że KD posiadać będzie największy tabor składów typu Elf II. Pociągi przeznaczone są do obsługi zelektryfikowanych odcinków tras kolejowych, zarówno tych które już są, jak i tych, które powstaną. Mają też zastąpić najbardziej wyeksploatowane składy N57. Będą kursować na najbardziej zatłoczonych trasach, m.in. z Lubania czy Szklarskiej Poręby. Zaplanowane jest także zwiększenie kursów do Obornik Śląskich i Trzebnicy. Nowe pociągi dają możliwości przewozu nawet 540 pasażerów naraz, w tym 250 na miejscach siedzących.

"Pociągi są niskopodłogowe, posiadają system informacji pasażerskiej i klimatyzację. Są także wyposażone w silniki o mocy 2. megawatów z możliwością odzyskiwania energii bez konieczności ładowania. To także wzrost z 19600 do blisko 35 tysięcy miejsc dla pasażerów łącznie. Jeśli chodzi zaś o samą liczbę pojazdów, z 57 wzrośnie ona do 88 łącznie" - podsumował informacje o składach Wojciech Zdanowski, wiceprezes zarządu KD.

"Pociągi są wygodne, bezpieczne, o najwyższym poziomie technologii i efektywności energetycznej. Mimo aktualnej sytuacji związanej z zawirowaniami przy łańcuchu dostaw, nie sądzimy, by pojawiły się opóźnienia" - zapewnił Krzysztof Zdziarski, prezes Pesa Bydgoszcz S.A.

"Elastyczność w finansowaniu tego projektu jest bardzo istotna, gdyż okres uruchomienia to dwa lata. Mogą pojawić się dodatkowe środki lub programy, które sprawią, że nie będzie konieczności wykorzystania całości sumy zakontraktowanej w roku ubiegłym oraz bieżącym" – dodał Robert Ślawski, dyrektor makroregionu korporacyjnego PKO BP we Wrocławiu.

"Plany rozwoju kolei na Dolnym Śląsku obejmują w przyszłości uruchomienie Dworca Świebodzkiego" - powiedział portalowi Gazetawrocławska.pl wicemarszałek Krzyżanowski. - "Ta inwestycja jest wpisana do Regionalnego Programu Operacyjnego oraz Kolei Plus. Sądzimy, że to możliwe, by uruchomić jednocześnie zarówno dworzec jak i nowe składy."

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska