10 warunków szybkiej sprzedaży działki

Materiał informacyjny - BUYLANDO SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Rynek nieruchomości znalazł się w trudnym położeniu. Pędząca inflacja i wysokie stopy procentowe znacząco osłabiają popyt szczególnie w przypadku segmentu mieszkań i domów na rynku pierwotnym. Czy z taką samą sytuacją mamy do czynienia w obszarze gruntów? Czy posiadacze atrakcyjnych działek skazani są na wielomiesięczne poszukiwania chętnych zainteresowanych parcelą?

Odpowiedź na to pytanie jest oczywiście złożona. Biorąc jednak pod uwagę, że ziemia jest nie tylko nieruchomością, ale w praktyce także dobrem spełniającym wiele innych funkcji, można postawić tezę, że kondycja tej części rynku jest nieco lepsza. Stwarza więc to szansę zarówno dla sprzedających jak i kupujących.

„Pamiętajmy, że nie mieliśmy na razie do czynienia z istotną korektą cen gruntów. I na horyzoncie nie widać sygnałów, żeby miało to nastąpić” – mówi Karol Bocheński, CEO platformy Buylando – pierwszego w Polsce serwisu e-commerce specjalizującego się wyłącznie w nieruchomościach gruntowych. „Na rynku wciąż widzimy spory ruch, wiele jest także atrakcyjnych działek, które mogą stanowić antyinflacyjne zabezpieczenie lub po prostu dobrą okazję do inwestycji” – dodaje Karol Bocheński.

Stabilność cen gruntów potwierdzają pośrednicy. W ostatnim odczycie Indeksu Nastrojów Pośredników w Obrocie Nieruchomościami, przeprowadzanym co kwartał przez portal Nieruchomosci-online.pl, niewiele ponad 1/4 ankietowanych wskazała, że ceny spadną. Ponad 50 proc. badanych prognozuje, że w III kwartale ceny nie zmienią się, a 21 proc. oczekuje wzrostu cen gruntów.

Jak szybko sprzedać działkę?

Argumenty przemawiające za zakupem gruntu są powszechnie znane (inwestycja, lokata kapitału, dziedziczenie). Warto jednak przyjrzeć się również drugiej stronie medalu, czyli temu, jakie powinny zostać spełnione warunki, aby w miarę szybko działkę sprzedać. Na część z nich – powierzchnię czy lokalizację – nie mamy wpływu. Na inną część tak, ale nie od ręki (np. uzyskanie warunków zabudowy). Warto jednak przed wystawieniem ogłoszenia zadbać o większość z nich, ponieważ często to właśnie nieistotny z pozoru szczegół może mieć bardzo duże znaczenie.

10 warunków szybkiej sprzedaży działki

Oczywiście proces ten i konieczne do spełnienia warunki inne będą dla osoby fizycznej chcącej sprzedać swoją działkę, a inne w odniesieniu np. do land dewelopera, który w ofercie ma większą liczbę działek w osadzie. Kierunek jest jednak tożsamy dla wszystkich – zwiększenie szansy szybkiej sprzedaży gruntu.

Tu podaj tekst alternatywny

Atrakcyjna lokalizacja

„Lokalizacja, lokalizacja i jeszcze raz lokalizacja" – głosi słynne powiedzenie dotyczące nie tylko działek, ale i całego sektora nieruchomości. Obok cenny jest to kluczowy czynnik, który zawsze brany jest pod uwagę przez poszukujących. Szczególnie istotny w przypadku działek rekreacyjnych czy inwestycyjnych, ale też w odniesieniu do parceli pod budowę domu całorocznego.

Rynkowa cena

Odwieczny dylemat – sprzedać taniej i szybciej, czy zaryzykować wyższą cenę kosztem rozciągnięcia okresu poszukiwania chętnego zakupem. Biorąc pod uwagę aktualnie panującą sytuację w branży i całej gospodarce, cena musi odpowiadać przede wszystkim warunkom rynkowym. Dlatego warto przeanalizować zarówno ceny w okolicy, jak i innych lokalizacjach, dla których podobne są parametry naszego gruntu (powierzchnia, rodzaj działki, atrakcje okolicy czy potencjał inwestycyjny).

Określony stan faktyczny (rolna, WZ, MPZP)

Jasna sytuacja dotycząca stanu faktycznego i jego przejrzysta komunikacja jest dziś warunkiem koniecznym. Poszukujący już przy pierwszym kontakcie z gruntem w internecie musi otrzymać kompletną informację, jaka jest to działka (np. budowlana, rolna, siedliskowa, rekreacyjna) oraz jakie daje mu możliwości zagospodarowania (warunki zabudowy, plan miejscowy – a jeśli został uchwalony, to jaka zabudowa jest przepisami dopuszczona).

10 warunków szybkiej sprzedaży działki

Udokumentowane warunki uzbrojenia i dojazdu

Bardzo często z poziomu ogłoszeń w portalach nie jest do końca jasne, jak wygląda kwestia kanalizacji, prądu czy gazu. Często te informacje podawane są dość ogólnie i bez szczegółów. Tymczasem jeśli poszukujemy domu pod zabudowę całoroczną, kwestia mediów jest sprawą fundamentalną, a ich brak istotnym czynnikiem podnoszącym koszt całej inwestycji. Podobnie jest w przypadku drogi – dostępu do drogi publicznej, jej ewentualnej nawierzchni, odległości od dróg gminnych. Lepiej jest wprost zakomunikować poszukującemu, że działka nie jest uzbrojona, a droga nieutwardzona, niż pozostawiać te kwestie niedopowiedziane.

Sprecyzowane przeznaczenie i pożądany klient

Pośrednio warunek ten wiąże się z powyższymi kwestiami (rodzaj działki, uzbrojenie, WZ, MPZP), choć wymaga nieco innego, mniej technicznego podejścia. Chodzi o maksymalnie przejrzyste opisanie w ogłoszeniu i w procesie komunikacji oferty, dla kogo dany grunt będzie najlepszym rozwiązaniem. Wiąże się to oczywiście z odpowiednim podejściem również do komunikacji marketingowej, której częścią, czy nam się to podoba czy nie, jest także prezentacja oferty w portalu z ogłoszeniami czy na jakiejkolwiek innej platformie.

Łatwo policzalny potencjał inwestycyjny

Warunek wskazany, choć jego określenie obarczone jest wysokim ryzykiem. Wynika to z faktu aktualnej sytuacji i przede wszystkim dynamiki zmian, jakie zachodzą nie tylko w sektorze nieruchomości, ale w ogóle w gospodarce. Biorąc pod uwagę dane historyczne, możemy założyć, że wartość gruntów w czasie będzie rosła. Jednak precyzyjne określenie wartości takiego wzrostu jest dziś niezwykle trudne. Warto podkreślić, że oprócz czynników rynkowych decydujących o cenie gruntu w danym momencie, istotne są też jego dodatkowe cechy: okolica – plany jej rozwoju i potencjał inwestycyjny oraz plan miejscowy (o ile został uchwalony) działek położonych w pobliżu, a nawet kwestie budów autostrad czy rozwoju komunikacji miejskiej i dalekobieżnej.

10 warunków szybkiej sprzedaży działki

Dobra ekspozycja oferty i jakość materiałów

Dobrej jakości zdjęcia, czytelne informacje, film przedstawiający grunt – takie narzędzia wydają się być dziś czymś oczywistym. Jednak analiza tysięcy ogłoszeń wystawianych w portalach pokazuje, że rzeczywistość często przedstawia się zupełnie inaczej. Pamiętajmy, że grunt do pewnego momentu jest produktem jak każdy inny. Więc pierwsze wrażenie odgrywa bardzo dużą rolę. Jeśli natrafiamy na ofertę zakupu działki, którą stanowi „screen” z Google Maps czy skan obrębu gruntu, trudno oczekiwać, że taka ekspozycja zwróci uwagę użytkownika, szczególnie takiego, który poszukuje działki rekreacyjnej czy pod budowę domków do wynajęcia. Zdjęcia, najlepiej z drona, krótki film, szczegółowo opisane parametry gruntu, jego atuty i cechy, kontakt do właściciela czy podmiotu sprzedającego – to dziś niezbędne elementy ogłoszenia czy oferty działki na sprzedaż.

Atrakcyjna kampania marketingowa

Warunek może mniej dotyczący osób fizycznych wystawiających działki na sprzedaż w serwisach z ogłoszeniami, a bardziej podmiotów, dla których obrót gruntami stanowi podstawę działalności gospodarczej. Kampania marketingowa to złożony proces, na który składa się wiele kluczowych czynników sukcesu. Są nimi na pewno, oprócz dobrego produktu, oryginalny pomysł, precyzyjne docieranie do jasno określonych grup docelowych, spójność kampanii, zintegrowane wykorzystanie dostępnych narzędzi i kanałów oraz oczywiście monitoring efektów i podejmowanie działań korygujących.

Błyskawiczna odpowiedź na zapytania klientów

Ponieważ również handel gruntami w dużej części odbywa się w Internecie, w którym wszystko dzieje się szybko, do tego poziomu dostosować należy czas reakcji na pojawiające się zapytania. Jeśli pojawia się użytkownik, potencjalny klient, a my pozostawiamy go bez reakcji – nie odpisujemy na maila, nie odbieramy telefonu i nie oddzwonimy możliwie szybko – po dwóch czy trzech dniach może być już za późno. „Kuj żelazo póki gorące” wydaje się być w tym miejscu idealnie obrazującym oczekiwania rynku przysłowiem.

Jakość obsługi klienta zdecydowanego

Sprzedaż jest ważna, ale nie mniej ważny jest serwis klienta, który podjął już decyzję. Doświadczeni handlowcy twierdzą, że sprzedaż faktycznie rozpoczyna się w momencie, w którym klient powie „TAK”. Profesjonalizm kontaktu, przygotowanych materiałów, szybkie odpowiadanie na obiekcje czy dodatkowe pytania klienta, rzetelne przygotowanie dokumentów (np. wzoru umowy), możliwość spotkania w wybranym przez klienta miejscu, dokładnie określenie miejsc i dat podpisania aktu notarialnego – to tylko niektóre z warunków profesjonalnej obsługi. Pamiętajmy, że również na tym etapie potencjalny kupiec może się wycofać. A sprawne i profesjonalne jego obsłużenie to nie tylko szansa ostatecznego zamknięcia sprzedaży, ale także możliwość pozyskania wartościowych poleceń, które w branży nieruchomości są niezwykle cennym źródłem nowych, potencjalnych klientów.

Szymon Matuszyński
Buylando

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie